logo
Prawo lokalne » UCHWA艁Y
WEWN膭TRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
A R T Y K U 艁   A R C H I W A L N Y


w Zespole Szk贸艂 Powiatowych im. Ks. Adama Bargielskiego
w Myszy艅cu

1. Ocenianie wiedzy i umiej臋tno艣ci ucznia ma na celu:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osi膮gni臋膰 edukacyjnych i post臋pach w tym zakresie.
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy
d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji post臋pach, trudno艣ciach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
e) umo偶liwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

2. Ocenianie wewn膮trzszkolne obejmuje:
a) formu艂owanie przez nauczycieli wymaga艅 edukacyjnych oraz informowania o nich uczni贸w i rodzic贸w (prawnych opiekun贸w)
b) bie偶膮ce ocenianie i 艣r贸droczne klasyfikowanie, wed艂ug skali i form przyj臋tych w danej szkole, oraz zaliczanie niekt贸rych zaj臋膰 edukacyjnych.,
c) 艣redni膮 ocen- wlicza si臋 wszystkie obowi膮zkowe zaj臋cia edukacyjne, okre艣lone w szkolnym planie nauczania
d) do 艣redniej ocen wlicza si臋 religi臋 lub etyk臋 lub dodatkowe zaj臋cia edukacyjne
e) przeprowadzanie egzamin 贸w klasyfikacyjnych
f) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) warunki ich poprawiania.

3. Wychowawca klasy na pocz膮tku ka偶dego roku szkolnego informuje uczni贸w oraz ich rodzic贸w (prawnych opiekun贸w) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wy偶szej ni偶 przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Oceny s膮 jawne, zar贸wno dla ucznia, jak i jego rodzic贸w (opiekun贸w prawnych). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz dokumentacja oceniania ucznia s膮 przechowywane przez nauczycieli w szkole przez aktualny rok i udost臋pniona do wgl膮du uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
Na 偶yczenie ucznia, lub jego rodzic贸w praca powinna by膰 udost臋pniona do wgl膮du. Termin oddania sprawdzonych prac - 2 tygodnie. W ci膮gu jednego dnia mo偶e si臋 odby膰 tylko jeden sprawdzian, a w tygodniu maksymalnie 3. Ucze艅 powinien by膰 poinformowany na tydzie艅 przed planowanym sprawdzianem. Minimalna ilo艣膰 ocen w semestrze do wystawienia oceny ko艅cowej:
1 godziny w tygodniu - 3 oceny w tym minimum 1 sprawdzian,
2 godziny w tygodniu - 4 oceny w tym minimum 2 sprawdziany,
3 godziny w tygodniu - 5 ocen w tym minimum 2 sprawdziany,
4 godziny w tygodniu - 6 ocen w tym minimum 3 sprawdziany,
5 godzin w tygodniu - 7 ocen w tym minimum 3 sprawdziany.
Sprawdziany (prace klasowe) s膮 obowi膮zkowe. Je偶eli z przyczyn losowych ucze艅 nie mo偶e go napisa膰 z ca艂膮 klas膮, powinien uczyni膰 to w terminie dwutygodniowym od rozdania prac.
Poprawa sprawdzianu jest dobrowolna i powinna odbywa膰 si臋 poza lekcjami danego przedmiotu. Oceny za popraw臋 s膮 wystawiane wed艂ug tych samych zasad jak za prac臋 pierwotn膮.


5. Oceny klasyfikacyjne oraz symbole i znaki w ocenianiu:
a) Ko艅cowo roczne (semestralne), ustala si臋 w stopniach wed艂ug skali:
. stopie艅 celuj膮cy - 6
. stopie艅 bardzo dobry - 5
. stopie艅 dostateczny - 3
. stopie艅 dopuszczaj膮cy - 2
. stopie艅 niedostateczny - 1
b) symbole i znaki w ocenianiu :
. nieobecno艣膰 - "nb"
. nieprzygotowanie - "np."
. ucieczka - "uc"
. zwolniony - "zw"
. nie przeczytana lektura - "nl"
c) W przypadku znak贸w "+" i "-" obowi膮zuje nast臋puj膮ca zasada:
. "+++" - stopie艅 bardzo dobry (5)
. " - - - " - stopie艅 niedostateczny (1)
6. Oceny wyra偶one w stopniach dziel膮 si臋 na:
a) cz膮stkowe, okre艣laj膮ce poziom wiadomo艣ci lub umiej臋tno艣ci ucznia ze zrealizowanej
b) cz臋艣ci programu nauczania.
c) formy oceniania: odpowiedzi ustna, praca pisemna, aktywno艣膰 ucznia prace domowe,
d) okresowe i roczne , okre艣laj膮ce og贸lny poziom wiadomo艣ci i umiej臋tno艣ci ucznia przewidziany w programie nauczania na I semestr ( okres ) i rok szkolny; stopnie te nie powinny by膰 ustalone jako 艣rednia arytmetyczna stopni cz膮stkowych.

7. Ustala si臋 nast臋puj膮ce og贸lne kryteria stopni :
a) stopie艅 celuj膮cy ucze艅 , kt贸ry :
. posiada wiedz臋 i umiej臋tno艣ci znacznie wykraczaj膮ce poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i tw贸rczo rozwija w艂asne uzdolnienia oraz
. biegle pos艂uguje si臋 zdobytymi wiadomo艣ciami w rozwi膮zywaniu problem贸w teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwi膮zanie nietypowe, rozwi膮zuje tak偶e zadania wykraczaj膮ce poza program tej klasy lub
. osi膮ga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje si臋 do fina艂贸w na szczeblu wojew贸dzkim ( regionalnym ) albo krajowym lub posiada inne por贸wnywalne osi膮gni臋cia.
b) stopie艅 bardzo dobry otrzymuje ucze艅, kt贸ry
. opanowa艂 pe艂ny zakres wiedzy i umiej臋tno艣ci okre艣lony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
. sprawnie pos艂uguje si臋 zdobytymi wiadomo艣ciami, rozwi膮zuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne uj臋te programem nauczania, potrafi zastosowa膰 posiadan膮 wiedz臋 do rozwi膮zywania zada艅 problem贸w w nowych sytuacjach
c) stopie艅 dobry otrzymuje ucze艅, kt贸ry
. nie opanowa艂 w pe艂ni wiadomo艣ci okre艣lonych programem nauczania w danej klasie, ale opanowa艂 je na poziomie przekraczaj膮cym wymagania zawarte w minimum programowym, oraz
. poprawnie stosuje wiadomo艣ci, rozwi膮zuje ( wykonuje ) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
d) stopie艅 dostateczny otrzymuje ucze艅 kt贸ry:
. opanowa艂 wiadomo艣ci okre艣lone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczaj膮cym wymaga艅 zawartych w minimum programowym , oraz
. rozwi膮zuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne 艣rednim
stopniu trudno艣ci
e) stopie艅 dopuszczaj膮cy otrzymuje ucze艅 kt贸ry :
. ma braki w opanowaniu minimum programowego ale braki te nie przekre艣laj膮 mo偶liwo艣ci uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ci膮gu dalszej nauki, oraz
. rozwi膮zuje ( wykonuje ) zadania teoretyczne i praktyczne i typowe , niewielkim stopniu trudno艣ci , przy pomocy nauczyciela.
f) stopie艅 niedostateczny otrzymuje ucze艅, kt贸ry :
. ni opanowa艂 wiadomo艣ci i umiej臋tno艣ci i umiej臋tno艣ci okre艣lonych minimum programowym przedmiotu nauczania w danej klasie, braki w wiadomo艣ciach i umiej臋tno艣ciach umo偶liwiaj膮 dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz
. nie jest w stanie rozwi膮za膰 ( wykona膰 ) zada艅 o niewielkim ( elementarnym ) stopniu trudno艣ci.

8. Poszczeg贸lni nauczyciele s膮 zobowi膮zani poinformowa膰 ucznia i jego rodzic贸w (prawnych opiekun贸w ) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych niedostatecznych i ocenie nagannej z zachowania w terminie dw贸ch tygodni przed semestralnym i jednego miesi膮ca przed ko艅cowym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
a) Na wniosek ucznia lub jego rodzic贸w (prawnych opiekun贸w) nauczyciel uzasadnia ustalon膮 ocen臋 w spos贸b okre艣lony w statucie szko艂y.
b) Ucze艅 lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mog膮 zg艂osi膰 zastrze偶enia do dyrektora szko艂y, je偶eli uznaj膮, 偶e roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zaj臋膰 edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania zosta艂a ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotycz膮cymi trybu ustalania tej oceny. Zastrze偶enia mog膮 by膰 zg艂oszone w terminie 7 dni od dnia zako艅czenia zaj臋膰 dydaktyczno- wychowawczych

9. Ucze艅 mo偶e nie by膰 klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zaj臋膰 edukacyjnych, je偶eli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjne z powodu nieobecno艣ci ucznia na zaj臋ciach edukacyjnych ,przekraczaj膮ce po艂ow臋 czasu przeznaczonego na te zaj臋cia w szkolnym planie nauczania

10. Ucze艅 nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecno艣ci mo偶e zdawa膰 egzamin klasyfikacyjny.

11. Na pro艣b臋 ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecno艣ci nieusprawiedliwionej lub na pro艣b臋 jego rodzic贸w ( prawnych opiekun贸w ) rada pedagogiczna mo偶e wyrazi膰 zgod臋 na egzamin klasyfikacyjny .

12. Egzamin klasyfikacyjny zdaje r贸wnie偶 ucze艅 realizuj膮cy na podstawie odr臋bnych przepis贸w indywidualnych tok lub program nauki oraz ucze艅 spe艂niaj膮cy obowi膮zek szkolny lub obowi膮zek nauki poza szko艂膮.

13. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia si臋 z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) i przeprowadza najp贸藕niej tydzie艅 przed zako艅czeniem okresu edukacji.

14. Dla przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szko艂y powo艂uje komisj臋 w sk艂adzie :
. dyrektor szko艂y
. nauczyciel ucz膮cy ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator
. nauczyciel tego samego przedmiotu - jako cz艂onek komisji.

15. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporz膮dza si臋 protok贸艂 zawieraj膮cy :
sk艂ad komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocen臋
ustalon膮 przez komisj臋.
Do protoko艂u do艂膮cza si臋 pisemne prace ucznia i zwi臋z艂膮 informacj臋 o ustnych
odpowiedziach ucznia.

16. Ucze艅, kt贸ry w wyniku ko艅coworocznej klasyfikacji z wyj膮tkiem klasy programowo
najwy偶ej w szkole danego typu uzyska艂 ocen臋 niedostateczn膮 z jednych zaj臋膰
edukacyjnych mo偶e zdawa膰 egzamin poprawkowy.

W wyj膮tkowym przypadkach rada pedagogiczna - mo偶e wyrazi膰 zgod臋 na egzamin
Poprawkowy z dw贸ch zaj臋膰 edukacyjnych - uzasadniona, usprawiedliwiona
nieobecno艣膰 ucznia.

17. Egzamin poprawkowy sk艂ada si臋 z cz臋艣ci pisemnej oraz ustnej, z wyj膮tkiem egzaminu
z plastyki, muzyki , informatyki ( techniki ) oraz wychowania fizycznego , z kt贸rych
egzamin powinien mie膰 przede wszystkim form臋 膰wicze艅 praktycznych.

18. W szkole zawodowej egzamin poprawkowy z zaj臋膰 praktycznych, zaj臋膰
laboratoryjnych lub innych zaj臋膰 edukacyjnych, kt贸rych programy nauczania
przewiduj膮 prowadzenie 膰wicze艅 ( do艣wiadcze艅 ) , ma form臋 zaj臋膰 praktycznych.

19. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szko艂y w ostatnim tygodniu
ferii letnich , a w szkole policealnej oraz pomaturalnej - tak偶e w ostatnim tygodniu
ferii zimowych .

20. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powo艂ana przez dyrektora szko艂y.
w sk艂ad komisji wchodz膮 :
a) dyrektor szko艂y albo nauczyciel zajmuj膮cy inne stanowisko kierownicze - jako przewodnicz膮cy komisji
b) nauczyciel prowadz膮cy dane zaj臋cia edukacyjne - jako egzaminuj膮cy ,
c) nauczyciel prowadz膮cy takie same lub pokrewne zaj臋cia edukacyjne - jako cz艂onek komisji.

21. Nauczyciel, o kt贸rym mowa w ust. 20 pkt b mo偶e by膰 zwolniony z udzia艂u w pracy komisji na w艂asn膮 pro艣b臋 lub w innych , szczeg贸lnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku dyrektor szko艂y powo艂uje jako osob臋 egzaminuj膮c膮 innego nauczyciela zatrudnionego w innej szkole nast臋puje w porozumieniu z dyrektorem tej szko艂y.

22. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporz膮dza si臋 protok贸艂 zawieraj膮cy : sk艂ad komisji termin egzaminu , pytania egzaminacyjnego, wynik egzaminu oraz ocen臋 ustalon膮 przez komisj臋. Do protoko艂u za艂膮cz si臋 pisemne prace ucznia i zwi臋z艂膮 informacj臋 o ustnych odpowiedziach ucznia.

23. Ucze艅, kt贸ry z przyczyny losowych nie przyst膮pi艂 do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, mo偶e przyst膮pi膰 do niego w dodatkowym terminie, okre艣lonym przez dyrektora szko艂y.

24. Ucze艅 kt贸ry nie zda艂 egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klas臋
( semestr ) .

25. Od ustalonego przez komisj臋 stopnia niedostatecznego w wyniku egzaminu poprawkowego uczniowi lub jego rodzicom nie przys艂uguje odwo艂anie.

26. Nauczyciel jest zobowi膮zany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obni偶y膰 wymagania edukacyjne
w stosunku do ucznia, u kt贸rego stwierdzono specyficzne trudno艣ci w uczeniu lub deficyty rozwojowe, uniemo偶liwiaj膮ce sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikaj膮cym z programu nauczania.

27. Na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej oraz na pisemny wniosek rodzic贸w ucznia (prawnych opiekun贸w), dyrektor szko艂y zwalnia ucznia z wad膮 s艂uchu z nauki drugiego j臋zyka obcego. Zwolnienie mo偶e dotyczy膰 cz臋艣ci lub ca艂ego okresu kszta艂cenia w danym typie szko艂y. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego j臋zyka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje si臋 "zwolniony".

28. Dyrektor szko艂y zwalnia ucznia z zaj臋膰 wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych mo偶liwo艣ciach uczestniczenia ucznia w tych zaj臋ciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas okre艣lony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zaj臋膰 wychowania w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje si臋 "zwolniony".

29. Procedury ewaluacji wewn膮trzszkolnego systemu oceniania:
Autor : 
Zredagowa艂(a) : Piotr Masiak
Data wprowadzenia : 2007-10-23 09:02:10
Data ostatniej modyfikacji : 2007-10-23 09:13:43
Liczba wy艣wietle艅 : 494

Redaktor  Data modyfikacji 

Redaktor  Data modyfikacji 
Piotr Masiak  23.10.2007 09:11poka偶 t膮 wersj臋
Piotr Masiak  23.10.2007 09:02poka偶 t膮 wersj臋



licznik odwiedzin: 193414