Rozdzia艂 I
Postanowienia og贸lne
搂 1
1. Ilekro膰 w statucie jest mowa o:
• „szkole” bez bli偶szego okre艣lenia, nale偶y przez to rozumie膰 - Zesp贸艂 Szk贸艂 Powiatowych w My-szy艅cu
• „uczniach” nale偶y przez to rozumie膰 m艂odzie偶 odbywaj膮c膮 nauk臋 teoretyczn膮 w szkole a zaj臋cia praktyczne w pracowni szkolnej lub u pracodawc贸w na podstawie umowy podpisanej pomi臋dzy uczniem ( m艂odociani pracownicy),a zak艂adem pracy.
搂 2
1. Szko艂a nosi nazw臋 Zesp贸艂 Szk贸艂 Powiatowych w Myszy艅cu
2. Nazwa szko艂y jest u偶ywana w pe艂nym brzmieniu. Mo偶e by膰 u偶ywany skr贸t nazwy - ZSP.
3. Szko艂a u偶ywa piecz臋ci urz臋dowych, zgodnie z odr臋bnymi przepisami.
4. Zesp贸艂 Szk贸艂 posiada piecz臋膰 urz臋dow膮 wsp贸ln膮 dla wszystkich szk贸艂 wchodz膮cych w sk艂ad zespo-艂u, zawieraj膮c膮 nazw臋 zespo艂u.
5. Tablice szk贸艂 wchodz膮cych w sk艂ad zespo艂u zawieraj膮 nazw臋 zespo艂u i nazw臋 szk贸艂.
6. W sk艂ad zespo艂u wchodz膮 nast臋puj膮ce szko艂y:
a) Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce na podbudowie szko艂y podstawowej, kt贸re wygasa z ko艅cem roku szkolnego 2003/2004
b) Trzyletnie Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce na podbudowie gimnazjum
c) Liceum Zawodowe na podbudowie szko艂y podstawowej kt贸re wygasa z ko艅cem roku szkolnego 2003/2004
d) Liceum Profilowane na podbudowie gimnazjum.
e) Zasadnicza Szko艂a Zawodowa
f) Ponadgimnazjalne uzupe艂niaj膮ce liceum og贸lnokszta艂c膮ce dla doros艂ych na podbudowie szko艂y zasadniczej
7. Siedzib膮 szko艂y jest budynek przy ulicy Dzieci Polskich 5 w Myszy艅cu
8. Organem prowadz膮cym szko艂臋 jest Samorz膮d Powiatu w Ostro艂臋ce.
9. Nadz贸r pedagogiczny nad szko艂膮 sprawuje Kurator O艣wiaty Wojew贸dztwa Mazowieckiego poprzez Delegatur臋 w Ostro艂臋ce.
10. Jednostki wchodz膮ce w sk艂ad zespo艂u maj膮 wsp贸lne organy szko艂y oraz dzia艂aj膮 na podstawie ni-niejszego statutu.
搂3
1. Szko艂a jest jednostk膮 bud偶etow膮.
2. Zesp贸艂 Szk贸艂 Powiatowych w Myszy艅cu prowadzi ca艂okszta艂t rozlicze艅 finansowo-ksi臋gowych na-st臋puj膮cych jednostek:
1/ wymienionych w 搂 2, pkt.6
2/ Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Myszy艅cu.
3/ O艣rodka Wypoczynkowego w Bobr贸wku
4/ Szkolnego Schroniska M艂odzie偶owego.
搂4
1. Szko艂y s膮 szko艂ami publicznymi na podbudowie programowej szko艂y podstawowej (wymienione w 搂2 punkt 6a i 6c), na podbudowie gimnazjum (wymienione w 搂2 punkt 6b, 6d,6e). Cykl kszta艂-cenia w Liceum Og贸lnokszta艂c膮cym i Liceum Profilowanym trwa 3 lata, w Zasadniczej Szkole Zawodowej -2 lub 3 lata w zale偶no艣ci od zawodu (Rozporz膮dzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r.),w Ponadgimnazjalnym uzupe艂niaj膮cym liceum og贸lnokszta艂c膮cym dla doros艂ych -2 lata. Ucze艅, kt贸ry nie otrzyma艂 promocji do nast臋pnej klasy lub nie uko艅czy艂 szko艂y (nie opanowa艂 mate-ria艂u przewidzianego programem) ma prawo powtarzania klasy.
2. Zaj臋cia edukacyjne w ramach kszta艂cenia og贸lnego, stanowi膮ce realizacje podstawy programowej kszta艂cenia og贸lnego ustalonej dla szko艂y zasadniczej s膮 organizowane w oddzia艂ach. Natomiast za-j臋cia edukacyjne w ramach kszta艂cenia zawodowego stanowi膮ce realizacj臋 podstaw programowych kszta艂cenia w poszczeg贸lnych zawodach s膮 organizowane na terenie innych jednostek organizacyj-nych (centr贸w kszta艂cenia ustawicznego, centr贸w kszta艂cenia praktycznego oraz o艣rodk贸w do-kszta艂cania i doskonalenia zawodowego) na podstawie umowy zawartej mi臋dzy szko艂膮 a dan膮 jed-nostk膮.
3. Uczniowie klas zasadniczej szko艂y zawodowej (m艂odociani pracownicy) praktyczn膮 nauk臋 zawodu w poszczeg贸lnych zawodach odbywaj膮 w zak艂adach pracy na podstawie umowy o prac臋 w celu przygotowania zawodowego zawartej mi臋dzy zak艂adem a m艂odocianym.
4. Opiek臋 i organizacj臋 w zakresie szkolenia praktycznego sprawuje i prowadzi kierownik szkolenia praktycznego.
5. Szko艂a umo偶liwia zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci niezb臋dnych do uzyskania 艣wiadectwa:
a) w liceum og贸lnokszta艂c膮cym, uko艅czenia liceum og贸lnokszta艂c膮cego lub po z艂o偶eniu egzaminu dojrza艂o艣ci 艣wiadectwa dojrza艂o艣ci liceum og贸lnokszta艂c膮cego uprawniaj膮cego do przyj臋cia na studia wy偶sze.
b) w liceum zawodowym, uko艅czenia liceum zawodowego lub po z艂o偶eniu egzaminu dojrza艂o艣ci 艣wiadectwa dojrza艂o艣ci liceum zawodowego uprawniaj膮cego do przyj臋cia na studia wy偶sze, i uzyskania dyplomu i tytu艂u robotnika wykwalifikowanego w wyuczonym zawodzie po zdaniu eg-zaminu z przygotowania zawodowego.
c) w liceum profilowanym, uko艅czenia liceum profilowanego lub po z艂o偶eniu egzaminu dojrza艂o艣ci 艣wiadectwa dojrza艂o艣ci liceum profilowanego uprawniaj膮cego do przyj臋cia na studia wy偶sze,
d) w szkole zasadniczej, 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y zasadniczej i uzyskania tytu艂u robotnika wykwalifikowanego w wyuczonym zawodzie po zdaniu egzaminu z nauki zawodu.
e) w ponadgimnazjalnym uzupe艂niaj膮cym liceum og贸lnokszta艂c膮cym uko艅czenia liceum og贸lno-kszta艂c膮cego dla doros艂ych lub po z艂o偶eniu egzaminu dojrza艂o艣ci, 艣wiadectwa dojrza艂o艣ci liceum og贸lnokszta艂c膮cego dla doros艂ych uprawniaj膮cego do przyj臋cia na studia wy偶sze.
搂5
Kszta艂cenie w szkole odbywa si臋 :
1. W liceum og贸lnokszta艂c膮cym - w klasach o profilu og贸lnym,
2. W Liceum Zawodowym w zawodzie rolnik,
3. W liceum profilowanym – w klasach o profilach;
- rolniczo – spo偶ywczym
- zarz膮dzanie informacj膮
- ekonomiczno - administracyjny
4. W zasadniczej szkole zawodowej – w klasach dla m艂odocianych pracownik贸w
5. W ponadgimnazjalnym uzupe艂niaj膮cym liceum og贸lnokszta艂c膮cym – w klasach o profilu
og贸lnym.
搂6
Nauczyciele ucz膮cy w szkole powinni posiada膰 wykszta艂cenie zgodne z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej.
搂7
1. Praca szko艂y opiera si臋 na planach:
a) Szkolny Program Wychowawczy,
b) Program Profilaktyczny
c) Wewn膮trzszkolny System Oceniania,
d) Plan Rozwoju Szko艂y
2. Plany te stanowi膮 za艂膮cznik do statutu
Rozdzia艂 II
Cele i zadania szko艂y
搂8
1. Szko艂a realizuje cele i zadania okre艣lone w ustawie o systemie o艣wiaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczeg贸lno艣ci umo偶liwia:
a) zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci niezb臋dnych do uzyskania 艣wiadectwa o kt贸rych mowa w 搂4, pkt.6,
b) absolwentom dokonania 艣wiadomego wyboru dalszego kszta艂cenia poprzez pro- wadzenie preorientacji zawodowej.
2. Szko艂a realizuje cele i zadania wynikaj膮ce z przepis贸w prawa oraz z programu wychowawczego szko艂y stanowi膮cego za艂膮cznik do statutu. Program wychowawczy uchwala rada pedagogiczna po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Rodzic贸w i Samorz膮du Uczniowskiego.
3. Szko艂a zapewnia opiek臋 nad uczniami szczeg贸lnie uzdolnionymi poprzez umo偶liwienie im realizowa-nia indywidualnych program贸w lub toku nauczania.
4. Szko艂a umo偶liwia uczniom otrzymanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez wykorzy-stanie funkcji badawczej, prognostycznej i terapeutycznej odpowiednich plac贸wek
5. Szko艂a wspomaga wychowawcz膮 rol臋 rodziny w zakresie kszta艂cenia postaw moralnych, patrio-tycznych i humanitarnych.
6. Szko艂a upowszechnia wiedz臋 ekologiczn膮 oraz kszta艂ci w艂a艣ciwe postawy wobec problem贸w ochrony 艣rodowiska.
7. Szko艂a upowszechnia wiedz臋 o regionie.
8. Szko艂a sprawuje opiek臋 nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb psychofizycznych i realizuje zasa-dy wychowania zdrowotnego .
a) dyrektor szko艂y zwalnia ucznia z zaj臋膰 wychowania fizycznego na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
b) dyrektor szko艂y zwalnia ucznia z wad膮 s艂uchu z nauki drugiego j臋zyka obcego na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjali-stycznej oraz na pisemny wniosek rodzic贸w.
9. Szko艂a umo偶liwia podtrzymanie poczucia to偶samo艣ci narodowej i religijnej. Uczniowie maj膮 mo偶li-wo艣膰 korzystania z lekcji religii w szkole.
搂9
Szko艂a realizuje zasad臋 przestrzegania obowi膮zuj膮cych przepis贸w bhp;
1/ nad uczniami przebywaj膮cymi w szkole w czasie zaj臋膰 nadobowi膮zkowych, obowi膮zkowych i pozalekcyjnych sprawuje opiek臋 nauczyciel prowadz膮cy zaj臋cia.
2/ w trakcie wycieczek organizowanych przez szko艂臋 opiek臋 sprawuje wychowawca
lub wyznaczony opiekun.
3/ nad uczniami przebywaj膮cymi w szkole przed zaj臋ciami w czasie przerw sprawuje
opiek臋 nauczyciel dy偶urny wyznaczony przez dyrekcj臋 szko艂y. Harmonogram dy偶ur贸w
nauczycielskich obowi膮zuj膮cych w danym roku szkolnym umieszczony jest w pokoju
nauczycielskim.
4/ ka偶de zaj臋cie odbywaj膮ce si臋 poza szko艂膮 jest zg艂aszane do dyrekcji i odnotowane
w ksi臋dze wyj艣膰.
搂10
Uczniowie klas pierwszych rozpoczynaj膮cy nauk臋 w szkole otaczani s膮 specjaln膮 opiek膮 adaptuj膮c膮 ich do nowego 艣rodowiska poprzez:
a) zapoznanie z histori膮 szko艂y
b) zapoznanie z miastem,
c) indywidualne rozpoznanie ich sytuacji zdrowotnej, rodzinnej i materialnej.
搂11
Uczniowie z grup dyspanseryjnych, a tak偶e z rodzin zagro偶onych niedostosowaniem spo艂ecznym, ota-czani s膮 specjaln膮 opiek膮 pedagogiczn膮 i stanowi膮 grup臋 uczni贸w „specjalnej troski”
12
Uczniom, kt贸rym z powodu sytuacji rodzinnej lub przypadk贸w losowych potrzebna jest pomoc udziela-ne s膮 zapomogi pieni臋偶ne w miar臋 posiadanych na ten cel 艣rodk贸w.
搂13
Dyrektor szko艂y powierza ka偶dy oddzia艂 szczeg贸lnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli ucz膮cych w tym oddziale zwanemu wychowawc膮 klasy. Rada klasowa rodzic贸w lub samorz膮d danej klasy mo偶e wnioskowa膰 do dyrektora szko艂y o zmian臋 wychowawcy klasy. Dyrektor szko艂y podejmuje decyzje w oparciu o dok艂adn膮 analiz臋 wniosku i przy jego poparciu przez co najmniej 50% uczni贸w lub rodzic贸w danej klasy.
搂14
Wychowawca klasy jest powiernikiem spraw uczni贸w oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyga-niu kwestii spornych wewn膮trzzespo艂owych oraz mi臋dzy uczniami a pracownikami szko艂y. Wycho-wawca klasy realizuje nast臋puj膮ce zadania:
1/ wsp贸艂pracuje i wsp贸艂dzia艂a z nauczycielami ucz膮cymi w danej klasie, rodzicami
uczni贸w oraz specjalistami z zakresu pomocy pedagogicznej i zdrowotnej na terenie
szko艂y.
2/ utrzymuje sta艂y kontakt z rodzicami uczni贸w, poznaje warunki domowe i potrzeby
opieku艅czo-wychowawcze swych wychowank贸w.
3/ planuje, organizuje wsp贸lnie z uczniami swojej klasy r贸偶ne formy 偶ycia zespo艂owe
go i poza ni膮 rozwijaj膮ce jednostki i integruj膮ce klas臋.
搂15
Ka偶dy wychowawca ustala z uczniami i rodzicami dzie艅 i godzin臋 indywidualnych spotka艅 z wycho-wankami i rodzicami, o terminie tych spotka艅 powiadamia dyrektora szko艂y.
Rozdzia艂 III
Organy szko艂y
搂16
Organami szko艂y s膮:
1. Dyrektor szko艂y
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodzic贸w
4. Samorz膮d Uczniowski
搂17
1. Dyrektor szko艂y w szczeg贸lno艣ci:
a) kieruje bie偶膮c膮 dzia艂alno艣ci膮 dydaktyczno - wychowawcz膮 szko艂y oraz reprezentuje j膮 na ze-wn膮trz,
b) sprawuje nadz贸r pedagogiczny,
c) sprawuje opiek臋 nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne dzia艂ania prozdrowotne,
d) realizuje uchwa艂y Rady Pedagogicznej podj臋te w ramach jej kompetencji,
e) dysponuje 艣rodkami okre艣lonymi w planie finansowym szko艂y i ponosi odpowiedzialno艣膰 za ich prawid艂owe wykorzystanie a tak偶e mo偶e organizowa膰 administracyjn膮, finansow膮 i gospodar-cz膮 obs艂ug臋 szko艂y.
f) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jako艣ci pracy szko艂y
g) Inspiruje i wspiera nauczycieli w spe艂nieniu przez nich wymaga艅 w zakresie jako艣ci pracy szko艂y,
h) przekazuje raport o jako艣ci pracy szko艂y Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodzic贸w, Samorz膮do-wi Uczniowskiemu,
i) opracowuje program rozwoju szko艂y.
2. Dyrektor jest kierownikiem zak艂adu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracownik贸w nie b臋d膮cych nauczycielami.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracownik贸w szko艂y,
b) przyznawania nagr贸d oraz wymierzania kar porz膮dkowych nauczycielom oraz innym pracowni-kom szko艂y,
c) wyst臋powania z wnioskami, po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznacze艅, nagr贸d i innych wyr贸偶nie艅 dla nauczycieli oraz pozosta艂ych pracownik贸w szko艂y.
4. Dyrektor szko艂y w porozumieniu z organem prowadz膮cym szko艂臋, organem sprawuj膮cym nadz贸r pedagogiczny, mo偶e zmienia膰 lub wprowadza膰 nowe zawody w Zasadniczej Szkole Zawodowej oraz nowe kierunki kszta艂cenia w Zespole Szk贸艂 Powiatowych.
5. Dyrektor szko艂y w wykonaniu swoich zada艅 wsp贸艂pracuje z Rad膮 Pedagogiczn膮, rodzicami i Samo-rz膮dem Uczniowskim.
6. Powierzenia funkcji wicedyrektora szko艂y dokonuje dyrektor szko艂y po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadz膮cego szko艂臋.
搂18
1. W sk艂ad Rady Pedagogicznej wchodz膮 wszyscy nauczyciele i pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mog膮 bra膰 r贸wnie偶 udzia艂 z g艂osem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodnicz膮cego za zgod膮 lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Przewodnicz膮cym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szko艂y.
3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej s膮 organizowane przed rozpocz臋ciem roku szkolnego, w zwi膮zku z zatwierdzeniem wynik贸w klasyfikowania i promowania uczni贸w, po zako艅czeniu rocz-nych zaj臋膰 szkolnych oraz w miar臋 bie偶膮cych potrzeb.
4. Dyrektor szko艂y przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej ni偶 dwa razy w roku szkolnym, informacj臋 o dzia艂alno艣ci szko艂y oraz wnioski wynikaj膮ce ze sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej nale偶y:
a) zatwierdzenie plan贸w pracy szko艂y,
b) zatwierdzenie wynik贸w klasyfikacji i promocji uczni贸w,
c) podejmowanie uchwa艂 w sprawie innowacji i eksperyment贸w pedagogicznych w szkole,
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizacj臋 pracy szko艂y w tym tygodniowy rozk艂ad zaj臋膰 lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) wnioski dyrektora szko艂y w sprawie przydzia艂u nauczycielom odznacze艅, nagr贸d i innych wyr贸偶-nie艅,
c) propozycje dyrektora szko艂y w sprawie przydzia艂u nauczycielom sta艂ych prac w ramach wyna-grodzenia zasadniczego oraz dodatkowych p艂atnych zaj臋膰 dydaktyczno-wychowawczych,
d) projekt planu finansowego szko艂y.
7. Dyrektor szko艂y wstrzymuje wykonanie uchwa艂 Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwa艂y dyrektor niezw艂ocznie zawiadamia Starost臋 Ostro艂臋c-kiego, kt贸ry uchyla uchwa艂臋 w razie stwierdzenia jej niezgodno艣ci z przepisami prawa. Decyzja Sta-rosty Ostro艂臋ckiego jest ostateczna.
8. Rada Pedagogiczna mo偶e wyst臋powa膰 z wnioskiem do Starosty Ostro艂臋ckiego o odwo艂anie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwo艂anie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora.(Art. 42, ust. 2 Ustawy o Systemie O艣wiaty)
9. Rad臋 Pedagogiczn膮 zwo艂uje dyrektor powiadamiaj膮c cz艂onk贸w rady o posiedzeniu na 7 dni przed jej terminem.
10. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej zwo艂uje dyrektor na wniosek 30% cz艂onk贸w rady i wyznacza termin posiedzenia z 2-dniowym wyprzedzeniem informuj膮c o tym cz艂onk贸w Rady.
11. Uchwa艂y Rady Pedagogicznej s膮 podejmowane zwyk艂膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w w obecno艣ci co naj-mniej po艂owy jej cz艂onk贸w. Zebrania Rady Pedagogicznej s膮 protoko艂owane.
12. Nauczyciele zobowi膮zani s膮 do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedago-gicznej, kt贸re mog膮 narusza膰 dobro osobiste uczni贸w lub ich rodzic贸w, a tak偶e nauczycieli i innych pracownik贸w szko艂y.
搂19
1. Rada Rodzic贸w stanowi reprezentacj臋 rodzic贸w uczni贸w Zespo艂u Szk贸艂 Powiatowych w Myszy艅-cu. Mo偶e ona wyst臋powa膰 do Rady Pedagogicznej, dyrektora szko艂y z wnioskami i opiniami doty-cz膮cymi wszystkich spraw szko艂y.
2. Rada Rodzic贸w mo偶e gromadzi膰 fundusze z dobrowolnych sk艂adek.
3. Regulamin Rady Rodzic贸w nie mo偶e by膰 sprzeczny ze statutem szko艂y.
4. S艂uchacze wieczorowego liceum og贸lnokszta艂c膮cego p艂ac膮 dobrowolne sk艂adki na rzecz szko艂y.
搂20
1. Samorz膮d Uczniowski tworz膮 wszyscy uczniowie szko艂y.
2. Zasady wybierania i dzia艂ania Zarz膮du Samorz膮du Uczniowskiego okre艣la regulamin uchwalony przez uczni贸w w g艂osowaniu r贸wnym tajnym i powszechnym. Regulamin samorz膮du nie mo偶e by膰 sprzeczny ze statutem szko艂y.
3. Rodzaje nagr贸d i kar stosowanych wobec uczni贸w oraz tryb odwo艂ywania si臋 od kar zawiera regu-lamin samorz膮du uczniowskiego, kt贸ry uwzgl臋dnia, 偶e wobec ucznia nie mog膮 by膰 stosowane kary naruszaj膮ce jego nietykalno艣膰 i godno艣膰 osobist膮.
4. Samorz膮d Uczniowski mo偶e przedstawia膰 Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szko艂y wnioski i opinie o wszystkich sprawach dotycz膮cych 偶ycia szko艂y
搂21
1. W szkole mog膮 dzia艂a膰, z wyj膮tkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, kt贸rych celem statutowym jest dzia艂alno艣膰 wychowawcza w艣r贸d m艂odzie偶y albo rozszerzenie i wzbogacenie form dzia艂alno艣ci dydaktycznej, wychowawczej i opieku艅czej szko艂y po uprzednim uzgodnieniu warunk贸w tej dzia艂alno艣ci oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
搂22
1. Rodzice i nauczyciele wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮 w sprawach kszta艂cenia i wychowania dzieci.
2. Dyrektor szko艂y na og贸lnych zebraniach rodzic贸w przedstawia zadania i zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze szko艂y na dany rok szkolny.
3. Wychowawcy klas na spotkaniach klasowych informuj膮 rodzic贸w o zamierzeniach dydaktycznych i wychowawczych klasy, zapoznaj膮c z:
a) przepisami dotycz膮cymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczni贸w oraz przeprowadza-nia egzamin贸w,
b) udzielaj膮 informacji o uczniu, jego zachowaniu, post臋pach i przyczynach trudno艣ci w nauce,
c) W terminie dw贸ch tygodni przed 艣r贸drocznym oraz 1 miesi膮ca przed ko艅coworocznym klasyfi-kacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawcy informuj膮 rodzic贸w w formie pi-semnej lub ustnej o gro偶膮cych ocenach niedostatecznych z zaj臋膰 edukacyjnych i ocenie nieod-powiedniej z zachowania.
d) na tydzie艅 przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczeg贸l-nych przedmiot贸w informuj膮 ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okreso-wych(rocznych)
4. Spotkania z rodzicami organizuje si臋 co najmniej raz na semestr. Pierwsze spotkanie organizuje si臋 we wrze艣niu. Na spotkaniu tym informuje si臋 rodzic贸w o kryteriach oceniania z poszczeg贸lnych za-j臋膰 edukacyjnych i z zachowania.
搂23
1. Dyrektor szko艂y koordynuje dzia艂alno艣膰 organ贸w szko艂y gwarantuj膮c ka偶demu z nich mo偶liwo艣膰 swobodnego dzia艂ania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Informacje dla Rady Pedagogicznej i uczni贸w dyrektor wydaje w formie zarz膮dze艅 wewn臋trznych, og艂osze艅 w gablotach do tego celu przeznaczonych oraz na zebraniach i apelach szkolnych.
3. Informacje i kontakt z rodzicami utrzymany jest przez uczni贸w oraz przez zawiadomienia telefo-niczne i pisemne.
Rozdzia艂 IV
Organizacja szko艂y
搂24
1. Szczeg贸艂ow膮 organizacj臋 nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym okre艣la arkusz organizacji ZSP opracowany przez dyrektora, z uwzgl臋dnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia ka偶dego roku. Arkusz organizacji szko艂y zatwierdza organ prowadz膮cy do dnia 30 ma-ja danego roku.
2. W arkuszu organizacji ZSP zamieszcza si臋 w szczeg贸lno艣ci: liczb臋 pracownik贸w szko艂y, w tym pracownik贸w zajmuj膮cych stanowiska kierownicze, liczb臋 godzin zaj臋膰 edukacyjnych finansowa-nych ze 艣rodk贸w przydzielonych przez organ prowadz膮cy oraz liczb臋 godzin zaj臋膰 prowadzonych przez poszczeg贸lnych nauczycieli.
3. Na podstawie arkusza organizacji ZSP dyrektor szko艂y, z uwzgl臋dnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozk艂ad zaj臋膰, okre艣laj膮cy organizacj臋 zaj臋膰 edukacyjnych
搂25
1. Podstawow膮 form膮 pracy szko艂y s膮 zaj臋cia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Podstawow膮 jednostk膮 organizacyjn膮 szko艂y jest oddzia艂, w kt贸rym przeci臋tna liczba uczni贸w winna wynosi膰 od 25-30 uczni贸w.
3. Zaj臋cia lekcyjne rozpoczynaj膮 si臋 o godzinie 800 godzina lekcyjna trwa 45 min.
4. Ko艂a zainteresowa艅 i inne zaj臋cia nadobowi膮zkowe mog膮 by膰 r贸wnie偶 prowadzone w formie wy-cieczek i wyjazd贸w.
5. Liczba uczestnik贸w k贸艂 i zespo艂贸w zainteresowa艅 oraz zaj臋膰 fakultatywnych i innych zaj臋膰 nad-obowi膮zkowych finansowanych z bud偶etu szko艂y nie mo偶e by膰 ni偶sza ni偶 15 uczni贸w
6. Liczba uczestnik贸w zaj臋膰 z gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej nie powinna przekracza膰 12 os贸b.
7. Zaj臋cia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dziel膮 si臋 na dwa okresy(semestry),
a) I semestr - od dnia rozpocz臋cia zaj臋膰 dydaktyczno – wychowawczych we wrze艣niu do ostatniej soboty poprzedzaj膮cej ferie zimowe.
b) II semestr - od poniedzia艂ku wypadaj膮cego bezpo艣rednio po feriach zimowych do dnia zako艅-czenia rocznych zaj臋膰 dydaktyczno – wychowawczych.
8. W zale偶no艣ci od warunk贸w pracy szko艂y, zaj臋cia dydaktyczno – wychowawcze mog膮 by膰 realizo-wane w pi臋ciu lub sze艣ciu dniach tygodnia.
9. Oceny bie偶膮ce, oceny klasyfikacyjne 艣r贸droczne i ko艅coworoczne ustala si臋 w stopniach wed艂ug nast臋puj膮cej skali:
a) stopie艅 celuj膮cy – 6,
b) stopie艅 bardzo dobry – 5,
c) stopie艅 dobry – 4,
d) stopie艅 dostateczny – 3
e) stopie艅 dopuszczaj膮cy – 2,
f) stopie艅 niedostateczny – 1.
10. Ucze艅, kt贸ry w wyniku ko艅coworocznej klasyfikacji uzyska艂 ocen臋 niedostateczn膮 z jednych zaj臋膰 edukacyjnych, mo偶e zdawa膰 egzamin poprawkowy. W wyj膮tkowych przypadkach Rada Pedago-giczna mo偶e wyrazi膰 zgod臋 na egzamin poprawkowy z dw贸ch zaj臋膰 edukacyjnych – uzasadniona usprawiedliwiona nieobecno艣膰 ucznia.
11. Egzamin poprawkowy przeprowadza si臋 na pisemn膮 pro艣b臋 ucznia lub jego rodzic贸w, zg艂oszon膮 do dyrektora szko艂y nie p贸藕niej ni偶 na tydzie艅 przed zako艅czeniem zaj臋膰 dydaktycznych w danym roku szkolnym. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szko艂y w ostatnim tygodniu ferii let-nich. Zasady przeprowadzania egzamin贸w okre艣laj膮 odr臋bne przepisy (nie dotyczy wieczorowego liceum og贸lnokszta艂c膮cego).
12. Ucze艅 nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecno艣ci mo偶e zadawa膰 egzamin klasy-fikacyjny.
13. Egzamin klasyfikacyjny zdaje r贸wnie偶 ucze艅 realizuj膮cy indywidualny tok lub program nauki oraz ucze艅 spe艂niaj膮cy obowi膮zek szkolny poza szko艂膮.
14. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel w艂a艣ciwego przedmioty w obecno艣ci innego na-uczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Je偶eli ucze艅 otrzyma w wyniku tego egzaminu ocen臋 niedostateczn膮 mo偶e odwo艂a膰 si臋 w terminie trzech dni do dyrektora szko艂y, kt贸ry powo艂uje komisj臋 egzaminacyjn膮. W sk艂ad komisji egzaminacyjnej wchodz膮: dyrektor szko艂y, nauczyciel da-nego przedmiotu, nauczyciel przedmiotu tego samego lub pokrewnego. Od oceny ustalonej przez komisje odwo艂anie nie przys艂uguje.
搂26
Szko艂a mo偶e przyjmowa膰 s艂uchaczy zak艂ad贸w kszta艂cenia nauczycieli oraz student贸w uczelni wy偶szych kszta艂c膮cych nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego mi臋dzy dyrektorem szko艂y a zak艂adem kszta艂cenia nauczycieli.
搂27
Szko艂a do realizacji cel贸w statutowych posiada:
a) 14 klasopracowni.
b) bibliotek臋
c) 艣wietlic臋,
d) sklepik szkolny,
e) szatni臋.
搂28
W szkole funkcjonuje biblioteka, kt贸r膮 opiekuje si臋 odpowiedzialny nauczyciel.
Z biblioteki mog膮 korzysta膰 uczniowie oraz pracownicy szko艂y.
Zadania i zasady wsp贸艂pracy biblioteki szkolnej z uczniami, pracownikami szko艂y i innymi bibliotekami okre艣la regulamin biblioteki.
Rozdzia艂 V
Nauczyciele i inni pracownicy szko艂y
搂29
1. W szkole s膮 zatrudnieni nauczyciele, pracownicy administracji i obs艂ugi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracownik贸w szk贸艂 okre艣laj膮 odr臋bne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi prac臋 dydaktyczno - wychowawcz膮 i opieku艅cz膮 oraz jest odpowiedzialny za jako艣膰 i wyniki tej pracy.
4. Szczeg贸lne zadania nauczycieli to:
a) odpowiedzialno艣膰 za 偶ycie, zdrowie i bezpiecze艅stwo uczni贸w,
b) odpowiedzialno艣膰 za prawid艂owy przebieg procesu dydaktycznego,
c) znajomo艣膰 i rytmiczna realizacja obowi膮zuj膮cego aktualnie programu nauczania
d) dba艂o艣膰 o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprz臋t szkolny,
e) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczni贸w oraz ich zdolno艣ci i zainteresowa艅,
f) bezstronno艣膰 i obiektywizm w ocenie uczni贸w oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczni贸w, jasno艣膰 oceniania,
g) szanowanie godno艣ci osobistej uczni贸w,
h) udzielanie pomocy w przezwyci臋偶eniu niepowodze艅 szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczni贸w,
i) doskonalenie umiej臋tno艣ci dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
j) Informuj膮 rodzic贸w i uczni贸w o kryteriach oceniania z poszczeg贸lnych zaj臋膰 edukacyjnych. Kryteria stanowi膮 za艂膮cznik do statutu.
搂30
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad klas膮 a w szczeg贸lno艣ci:
a) tworzenie warunk贸w wspomagaj膮cych rozw贸j ucznia, proces jego uczenia si臋 oraz przygotowa-nia do 偶ycia w rodzinie i spo艂ecze艅stwie,
b) inspirowanie i wspomaganie dzia艂a艅 zespo艂owych uczni贸w,
c) podejmowanie dzia艂a艅 umo偶liwiaj膮cych rozwi膮zywanie konflikt贸w w zespole uczni贸w oraz po-mi臋dzy uczniami a innymi cz艂onkami spo艂eczno艣ci szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji powy偶szych zada艅:
a) otacza indywidualn膮 opiek膮 ka偶dego wychowanka,
b) planuje i organizuje wsp贸lnie z uczniami i rodzicami r贸偶ne formy 偶ycia zespo艂owego rozwijaj膮ce jednostk臋 i integruj膮ce zesp贸艂 uczniowski,
c) ustala tre艣ci i formy zaj臋膰 tematycznych na godzinie do dyspozycji wychowawcy,
d) wsp贸艂dzia艂a z nauczycielami ucz膮cymi w jego klasie oraz pedagogiem szkolnym uwzgl臋dniaj膮c z nim i koordynuj膮c ich dzia艂ania wobec og贸艂u uczni贸w, a tak偶e wobec tych, kt贸rym potrzebna jest indywidualna opieka,
e) utrzymuje kontakt z rodzicami uczni贸w, w celu poznania i ustalenia potrzeb opieku艅czo - wy-chowawczych ich dzieci oraz udziela pomocy w ich dzia艂aniach wychowawczych,
f) wsp贸艂pracuje ze specjalistami 艣wiadcz膮cymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudno艣ci a tak-偶e zainteresowa艅 i szczeg贸lnych uzdolnie艅 uczni贸w.
3. Pocz膮tkuj膮cy nauczyciele - wychowawcy maj膮 pomoc merytoryczn膮 i metodyczn膮 ze strony w艂a-艣ciwych plac贸wek instytucji o艣wiatowej.
Rozdzia艂 VI
Uczniowie szko艂y
搂31
1. Uczniowie s膮 przyjmowani do szko艂y po uko艅czeniu gimnazjum i z艂o偶eniu egzaminu gimnazjalnego obowi膮zuj膮cego w danym roku szkolnym. Szczeg贸艂owe zasady rekrutacji na dany rok szkolny ustala dyrektor w porozumieniu z Rad膮 Pedagogiczn膮.
2. Do szko艂y mog膮 by膰 przyjmowani kandydaci w wieku od 16 do 17 lat i mog膮 ucz臋szcza膰 do szko艂y nie d艂u偶ej ni偶 do uko艅czenia 21 roku 偶ycia (nie dotyczy szko艂y dla doros艂ych).
3. Nad uczniami mieszkaj膮cymi na stancjach opiek臋 sprawuj膮 wychowawcy klas.
搂32
Prawa i obowi膮zki ucznia okre艣la si臋 w oparciu o nast臋puj膮ce zasady:
1. Ucze艅 ma prawo do:
a) w艂a艣ciwie zorganizowanego procesu kszta艂cenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umys艂owej,
b) opieki wychowawczej i warunk贸w pobytu w szkole zapewniaj膮cych bezpiecze艅stwo,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej b膮d藕 psychicznej oraz poszanowania jego godno艣ci,
d) korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z odr臋bnymi przepisami,
e) znajomo艣ci programu nauczania na dany rok szkolny,
f) redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
g) znajomo艣ci na bie偶膮co ocen z poszczeg贸lnych zaj臋膰 edukacyjnych,
h) bycia poinformowanym o aktualnie obowi膮zuj膮cych zasadach oceniania, klasyfikowania i pro-mowania,
i) wybierania i bycia wybieranym do w艂adz samorz膮du uczniowskiego,
j) zwracania si臋 do samorz膮du uczniowskiego, wychowawcy klasy, dyrektora szko艂y i rady rodzi-c贸w we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy w r贸偶nych sytuacjach 偶yciowych.
k) 偶yczliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
l) swobody wyra偶ania my艣li i przekona艅 w szczeg贸lno艣ci dotycz膮cych 偶ycia szko艂y a tak偶e 艣wia-topogl膮dowych i religijnych, je偶eli nie narusza tym dobra innych os贸b,
m) rozwijania zainteresowa艅, zdolno艣ci i talent贸w,
n) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ustalonych sposob贸w kontroli post臋p贸w w nauce,
o) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
p) korzystania z pomieszcze艅 szkolnych, sprz臋tu, 艣rodk贸w dydaktycznych, ksi臋gozbioru biblioteki podczas zaj臋膰 pozalekcyjnych,
q) wp艂ywania na 偶ycie szko艂y przez dzia艂alno艣膰 samorz膮dow膮 oraz zrzeszania si臋 w organizacjach dzia艂aj膮cych w szkole.
r) zg艂aszania organizacjom szkolnym uwag, wniosk贸w i postulat贸w dotycz膮cych wszystkich spraw uczni贸w oraz by膰 poinformowanym o sposobie ich za艂atwienia.
2. Ucze艅 ma obowi膮zek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczy膰 w zaj臋ciach i 偶yciu szko艂y,
b) przestrzega膰 zasad kultury wsp贸艂偶ycia w odniesieniu do koleg贸w, nauczycieli i innych pracow-nik贸w szko艂y,
c) ponosi膰 odpowiedzialno艣膰 za w艂asne 偶ycie, zdrowie, higien臋 i rozw贸j,
d) dba膰 o wsp贸lne dobro, 艂ad i porz膮dek w szkole,
e) dba膰 o estetyk臋 wygl膮du zewn臋trznego,
f) szanowa膰 chroni膰 a w miar臋 mo偶liwo艣ci pomna偶a膰 w艂asn膮 prac膮 oraz inicjatywami mienie szkolne - by膰 oszcz臋dnym i gospodarnym,
g) przeciwdzia艂a膰 wszelkim przejawom nieodpowiedzialno艣ci oraz lekcewa偶enia obowi膮zk贸w ucznia,
h) przestrzega膰 ustale艅 organ贸w i w艂adz szkolnych.
3. Wobec uczni贸w naruszaj膮cych regulamin uczniowski stosowane s膮 nast臋puj膮ce kary:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) upomnienie lub nagana dyrektora szko艂y (obni偶enie oceny z zachowania),
c) upomnienie lub nagana dyrektora szko艂y udzielona publicznie wobec uczni贸w (j.w),
d) przeniesienie do r贸wnoleg艂ej klasy w swojej szkole,
e) przeniesienie do innej szko艂y,
f) skre艣lenie z listy uczni贸w na podstawie uchwa艂y Rady Pedagogicznej, po zasi臋gni臋ciu opinii samorz膮du uczniowskiego (Art. 39, ust. 2 Ustawy o Systemie O艣wiaty).
4. Ucze艅 zostaje skre艣lony w przypadku:
a) braku wa偶nej umowy podpisanej z zak艂adem pracy (uczniowie Zasadniczej Szko艂y Zawodowej - m艂odociani pracownicy),
b) ra偶膮cego naruszenia regulaminu szko艂y,
c) nieusprawiedliwionej ci膮g艂ej nieobecno艣ci d艂u偶szej ni偶 1 miesi膮c, po uprzednim poinformowaniu opiekun贸w ucznia,
d) nie otrzymania promocji po raz drugi w tej samej klasie.
e) konfliktu z prawem.
Od decyzji Rady Pedagogicznej w przypadku skre艣lenia z listy uczni贸w przys艂uguje
uczniom prawo odwo艂ania do organu prowadz膮cego szko艂臋 w terminie 14 dni.
5. Szko艂a ma obowi膮zek informowania rodzic贸w ucznia lub prawnych opiekun贸w o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
6. Regulamin samorz膮du uczniowskiego okre艣la r贸wnie偶 nagrody i wyr贸偶nienia, jakie mog膮 by膰 sto-sowane dla wyr贸偶niaj膮cych si臋 uczni贸w, oraz tryb ich przyznawania.
7. Ucze艅 mo偶e by膰 karany jednym rodzajem kary i tylko jeden raz za dane przewinienie.
8. Termin od przewinienia do momentu udzielenia kary nie mo偶e by膰 d艂u偶szy ni偶 14 dni.
9. Rodzaj kary ustala Rada Pedagogiczna na swoim posiedzeniu.
10. Kary z pkt. 4b i 4c zachowuj膮 swoj膮 moc przy ustaleniu oceny rocznej z zachowania.
11. Przy ustaleniu oceny z zachowania bierze si臋 pod uwag臋 opini臋 o uczniu z praktyki i kursu.
12. Ucze艅 mo偶e by膰 nagradzany za:
a) osi膮gni臋cia w nauce,
b) zachowanie,
c) frekwencj臋,
d) osi膮gni臋cia sportowe
e) udzia艂 w konkursach i olimpiadach.
f) prac臋 na rzecz szko艂y (w SU itp.)
Rozdzia艂 VII
Postanowienia ko艅cowe
搂33
1. Zmiany w statucie mog膮 by膰 dokonywane uchwa艂膮 Rady Pedagogicznej na zasadach okre艣lonych w art. 42 ust. 1 oraz art. 52, ust. 2 Ustawy z dnia 7 wrze艣nia 1991r. o systemie o艣wiaty.
2. Szko艂a mo偶e posiada膰 imi臋, w艂asny sztandar oraz ceremonia艂.
|