logo
Prawo lokalne » UCHWAŁY
Statut Zespołu Szkół Powiatowych w Myszyńcu
A R T Y K U Ł   A R C H I W A L N Y


Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w statucie jest mowa o:
• „szkole” bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć - Zespół Szkół Powiatowych w My-szyńcu
• „uczniach” należy przez to rozumieć młodzież odbywającą naukę teoretyczną w szkole a zajęcia praktyczne w pracowni szkolnej lub u pracodawców na podstawie umowy podpisanej pomiędzy uczniem ( młodociani pracownicy),a zakładem pracy.

§ 2
1. Szkoła nosi nazwę Zespół Szkół Powiatowych w Myszyńcu
2. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Może być używany skrót nazwy - ZSP.
3. Szkoła używa pieczęci urzędowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespo-łu, zawierającą nazwę zespołu.
5. Tablice szkół wchodzących w skład zespołu zawierają nazwę zespołu i nazwę szkół.
6. W skład zespołu wchodzą następujące szkoły:
a) Liceum Ogólnokształcące na podbudowie szkoły podstawowej, które wygasa z końcem roku szkolnego 2003/2004
b) Trzyletnie Liceum Ogólnokształcące na podbudowie gimnazjum
c) Liceum Zawodowe na podbudowie szkoły podstawowej które wygasa z końcem roku szkolnego 2003/2004
d) Liceum Profilowane na podbudowie gimnazjum.
e) Zasadnicza Szkoła Zawodowa
f) Ponadgimnazjalne uzupełniające liceum ogólnokształcące dla dorosłych na podbudowie szkoły zasadniczej
7. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Dzieci Polskich 5 w Myszyńcu
8. Organem prowadzącym szkołę jest Samorząd Powiatu w Ostrołęce.
9. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty Województwa Mazowieckiego poprzez Delegaturę w Ostrołęce.
10. Jednostki wchodzące w skład zespołu mają wspólne organy szkoły oraz działają na podstawie ni-niejszego statutu.

§3
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. Zespół Szkół Powiatowych w Myszyńcu prowadzi całokształt rozliczeń finansowo-księgowych na-stępujących jednostek:
1/ wymienionych w § 2, pkt.6
2/ Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Myszyńcu.
3/ Ośrodka Wypoczynkowego w Bobrówku
4/ Szkolnego Schroniska Młodzieżowego.

§4

1. Szkoły są szkołami publicznymi na podbudowie programowej szkoły podstawowej (wymienione w §2 punkt 6a i 6c), na podbudowie gimnazjum (wymienione w §2 punkt 6b, 6d,6e). Cykl kształ-cenia w Liceum Ogólnokształcącym i Liceum Profilowanym trwa 3 lata, w Zasadniczej Szkole Zawodowej -2 lub 3 lata w zależności od zawodu (Rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r.),w Ponadgimnazjalnym uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych -2 lata. Uczeń, który nie otrzymał promocji do następnej klasy lub nie ukończył szkoły (nie opanował mate-riału przewidzianego programem) ma prawo powtarzania klasy.
2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizacje podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły zasadniczej są organizowane w oddziałach. Natomiast za-jęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach są organizowane na terenie innych jednostek organizacyj-nych (centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego oraz ośrodków do-kształcania i doskonalenia zawodowego) na podstawie umowy zawartej między szkołą a daną jed-nostką.
3. Uczniowie klas zasadniczej szkoły zawodowej (młodociani pracownicy) praktyczną naukę zawodu w poszczególnych zawodach odbywają w zakładach pracy na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartej między zakładem a młodocianym.
4. Opiekę i organizację w zakresie szkolenia praktycznego sprawuje i prowadzi kierownik szkolenia praktycznego.
5. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa:
a) w liceum ogólnokształcącym, ukończenia liceum ogólnokształcącego lub po złożeniu egzaminu dojrzałości świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego uprawniającego do przyjęcia na studia wyższe.
b) w liceum zawodowym, ukończenia liceum zawodowego lub po złożeniu egzaminu dojrzałości świadectwa dojrzałości liceum zawodowego uprawniającego do przyjęcia na studia wyższe, i uzyskania dyplomu i tytułu robotnika wykwalifikowanego w wyuczonym zawodzie po zdaniu eg-zaminu z przygotowania zawodowego.
c) w liceum profilowanym, ukończenia liceum profilowanego lub po złożeniu egzaminu dojrzałości świadectwa dojrzałości liceum profilowanego uprawniającego do przyjęcia na studia wyższe,
d) w szkole zasadniczej, świadectwa ukończenia szkoły zasadniczej i uzyskania tytułu robotnika wykwalifikowanego w wyuczonym zawodzie po zdaniu egzaminu z nauki zawodu.
e) w ponadgimnazjalnym uzupełniającym liceum ogólnokształcącym ukończenia liceum ogólno-kształcącego dla dorosłych lub po złożeniu egzaminu dojrzałości, świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego dla dorosłych uprawniającego do przyjęcia na studia wyższe.

§5
Kształcenie w szkole odbywa się :
1. W liceum ogólnokształcącym - w klasach o profilu ogólnym,
2. W Liceum Zawodowym w zawodzie rolnik,
3. W liceum profilowanym – w klasach o profilach;
- rolniczo – spożywczym
- zarządzanie informacją
- ekonomiczno - administracyjny
4. W zasadniczej szkole zawodowej – w klasach dla młodocianych pracowników
5. W ponadgimnazjalnym uzupełniającym liceum ogólnokształcącym – w klasach o profilu
ogólnym.

§6
Nauczyciele uczący w szkole powinni posiadać wykształcenie zgodne z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej.

§7
1. Praca szkoły opiera się na planach:
a) Szkolny Program Wychowawczy,
b) Program Profilaktyczny
c) Wewnątrzszkolny System Oceniania,
d) Plan Rozwoju Szkoły
2. Plany te stanowią załącznik do statutu


Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§8
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności umożliwia:
a) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa o których mowa w §4, pkt.6,
b) absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia poprzez pro- wadzenie preorientacji zawodowej.
2. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz z programu wychowawczego szkoły stanowiącego załącznik do statutu. Program wychowawczy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
3. Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwienie im realizowa-nia indywidualnych programów lub toku nauczania.
4. Szkoła umożliwia uczniom otrzymanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez wykorzy-stanie funkcji badawczej, prognostycznej i terapeutycznej odpowiednich placówek
5. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny w zakresie kształcenia postaw moralnych, patrio-tycznych i humanitarnych.
6. Szkoła upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształci właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
7. Szkoła upowszechnia wiedzę o regionie.
8. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb psychofizycznych i realizuje zasa-dy wychowania zdrowotnego .
a) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
b) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjali-stycznej oraz na pisemny wniosek rodziców.
9. Szkoła umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej. Uczniowie mają możli-wość korzystania z lekcji religii w szkole.

§9
Szkoła realizuje zasadę przestrzegania obowiązujących przepisów bhp;
1/ nad uczniami przebywającymi w szkole w czasie zajęć nadobowiązkowych, obowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje opiekę nauczyciel prowadzący zajęcia.
2/ w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opiekę sprawuje wychowawca
lub wyznaczony opiekun.
3/ nad uczniami przebywającymi w szkole przed zajęciami w czasie przerw sprawuje
opiekę nauczyciel dyżurny wyznaczony przez dyrekcję szkoły. Harmonogram dyżurów
nauczycielskich obowiązujących w danym roku szkolnym umieszczony jest w pokoju
nauczycielskim.
4/ każde zajęcie odbywające się poza szkołą jest zgłaszane do dyrekcji i odnotowane
w księdze wyjść.

§10
Uczniowie klas pierwszych rozpoczynający naukę w szkole otaczani są specjalną opieką adaptującą ich do nowego środowiska poprzez:
a) zapoznanie z historią szkoły
b) zapoznanie z miastem,
c) indywidualne rozpoznanie ich sytuacji zdrowotnej, rodzinnej i materialnej.

§11
Uczniowie z grup dyspanseryjnych, a także z rodzin zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ota-czani są specjalną opieką pedagogiczną i stanowią grupę uczniów „specjalnej troski”

12
Uczniom, którym z powodu sytuacji rodzinnej lub przypadków losowych potrzebna jest pomoc udziela-ne są zapomogi pieniężne w miarę posiadanych na ten cel środków.

§13
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu wychowawcą klasy. Rada klasowa rodziców lub samorząd danej klasy może wnioskować do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy klasy. Dyrektor szkoły podejmuje decyzje w oparciu o dokładną analizę wniosku i przy jego poparciu przez co najmniej 50% uczniów lub rodziców danej klasy.

§14
Wychowawca klasy jest powiernikiem spraw uczniów oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyga-niu kwestii spornych wewnątrzzespołowych oraz między uczniami a pracownikami szkoły. Wycho-wawca klasy realizuje następujące zadania:
1/ współpracuje i współdziała z nauczycielami uczącymi w danej klasie, rodzicami
uczniów oraz specjalistami z zakresu pomocy pedagogicznej i zdrowotnej na terenie
szkoły.
2/ utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów, poznaje warunki domowe i potrzeby
opiekuńczo-wychowawcze swych wychowanków.
3/ planuje, organizuje wspólnie z uczniami swojej klasy różne formy życia zespołowe
go i poza nią rozwijające jednostki i integrujące klasę.

§15
Każdy wychowawca ustala z uczniami i rodzicami dzień i godzinę indywidualnych spotkań z wycho-wankami i rodzicami, o terminie tych spotkań powiadamia dyrektora szkoły.


Rozdział III
Organy szkoły

§16
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd Uczniowski

§17
1. Dyrektor szkoły w szczególności:
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na ze-wnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie a także może organizować administracyjną, finansową i gospodar-czą obsługę szkoły.
f) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy szkoły
g) Inspiruje i wspiera nauczycieli w spełnieniu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły,
h) przekazuje raport o jakości pracy szkoły Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządo-wi Uczniowskiemu,
i) opracowuje program rozwoju szkoły.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracowni-kom szkoły,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
4. Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, może zmieniać lub wprowadzać nowe zawody w Zasadniczej Szkole Zawodowej oraz nowe kierunki kształcenia w Zespole Szkół Powiatowych.
5. Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samo-rządem Uczniowskim.
6. Powierzenia funkcji wicedyrektora szkoły dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę.

§18
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele i pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać również udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocz-nych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
4. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, informację o działalności szkoły oraz wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) wnioski dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróż-nień,
c) propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wyna-grodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
d) projekt planu finansowego szkoły.
7. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia Starostę Ostrołęc-kiego, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja Sta-rosty Ostrołęckiego jest ostateczna.
8. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do Starosty Ostrołęckiego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora.(Art. 42, ust. 2 Ustawy o Systemie Oświaty)
9. Radę Pedagogiczną zwołuje dyrektor powiadamiając członków rady o posiedzeniu na 7 dni przed jej terminem.
10. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej zwołuje dyrektor na wniosek 30% członków rady i wyznacza termin posiedzenia z 2-dniowym wyprzedzeniem informując o tym członków Rady.
11. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co naj-mniej połowy jej członków. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
12. Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedago-gicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§19
1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów Zespołu Szkół Powiatowych w Myszyń-cu. Może ona występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami doty-czącymi wszystkich spraw szkoły.
2. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek.
3. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Słuchacze wieczorowego liceum ogólnokształcącego płacą dobrowolne składki na rzecz szkoły.

§20
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania Zarządu Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3. Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kar zawiera regu-lamin samorządu uczniowskiego, który uwzględnia, że wobec ucznia nie mogą być stosowane kary naruszające jego nietykalność i godność osobistą.
4. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie o wszystkich sprawach dotyczących życia szkoły

§21
1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

§22
1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci.
2. Dyrektor szkoły na ogólnych zebraniach rodziców przedstawia zadania i zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze szkoły na dany rok szkolny.
3. Wychowawcy klas na spotkaniach klasowych informują rodziców o zamierzeniach dydaktycznych i wychowawczych klasy, zapoznając z:
a) przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadza-nia egzaminów,
b) udzielają informacji o uczniu, jego zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce,
c) W terminie dwóch tygodni przed śródrocznym oraz 1 miesiąca przed końcoworocznym klasyfi-kacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawcy informują rodziców w formie pi-semnej lub ustnej o grożących ocenach niedostatecznych z zajęć edukacyjnych i ocenie nieod-powiedniej z zachowania.
d) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczegól-nych przedmiotów informują ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okreso-wych(rocznych)
4. Spotkania z rodzicami organizuje się co najmniej raz na semestr. Pierwsze spotkanie organizuje się we wrześniu. Na spotkaniu tym informuje się rodziców o kryteriach oceniania z poszczególnych za-jęć edukacyjnych i z zachowania.

§23
1. Dyrektor szkoły koordynuje działalność organów szkoły gwarantując każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Informacje dla Rady Pedagogicznej i uczniów dyrektor wydaje w formie zarządzeń wewnętrznych, ogłoszeń w gablotach do tego celu przeznaczonych oraz na zebraniach i apelach szkolnych.
3. Informacje i kontakt z rodzicami utrzymany jest przez uczniów oraz przez zawiadomienia telefo-niczne i pisemne.


Rozdział IV
Organizacja szkoły

§24
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji ZSP opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 ma-ja danego roku.
2. W arkuszu organizacji ZSP zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowa-nych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie arkusza organizacji ZSP dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych

§25
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym przeciętna liczba uczniów winna wynosić od 25-30 uczniów.
3. Zajęcia lekcyjne rozpoczynają się o godzinie 800 godzina lekcyjna trwa 45 min.
4. Koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być również prowadzone w formie wy-cieczek i wyjazdów.
5. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz zajęć fakultatywnych i innych zajęć nad-obowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów
6. Liczba uczestników zajęć z gimnastyki korekcyjnej i kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
7. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy(semestry),
a) I semestr - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno – wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe.
b) II semestr - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakoń-czenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
8. W zależności od warunków pracy szkoły, zajęcia dydaktyczno – wychowawcze mogą być realizo-wane w pięciu lub sześciu dniach tygodnia.
9. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący – 6,
b) stopień bardzo dobry – 5,
c) stopień dobry – 4,
d) stopień dostateczny – 3
e) stopień dopuszczający – 2,
f) stopień niedostateczny – 1.
10. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedago-giczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych – uzasadniona usprawiedliwiona nieobecność ucznia.
11. Egzamin poprawkowy przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii let-nich. Zasady przeprowadzania egzaminów określają odrębne przepisy (nie dotyczy wieczorowego liceum ogólnokształcącego).
12. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zadawać egzamin klasy-fikacyjny.
13. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
14. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmioty w obecności innego na-uczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Jeżeli uczeń otrzyma w wyniku tego egzaminu ocenę niedostateczną może odwołać się w terminie trzech dni do dyrektora szkoły, który powołuje komisję egzaminacyjną. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą: dyrektor szkoły, nauczyciel da-nego przedmiotu, nauczyciel przedmiotu tego samego lub pokrewnego. Od oceny ustalonej przez komisje odwołanie nie przysługuje.

§26
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów uczelni wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli.

§27
Szkoła do realizacji celów statutowych posiada:
a) 14 klasopracowni.
b) bibliotekę
c) świetlicę,
d) sklepik szkolny,
e) szatnię.

§28
W szkole funkcjonuje biblioteka, którą opiekuje się odpowiedzialny nauczyciel.
Z biblioteki mogą korzystać uczniowie oraz pracownicy szkoły.
Zadania i zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, pracownikami szkoły i innymi bibliotekami określa regulamin biblioteki.


Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§29
1. W szkole są zatrudnieni nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkół określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
4. Szczególne zadania nauczycieli to:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
b) odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
c) znajomość i rytmiczna realizacja obowiązującego aktualnie programu nauczania
d) dbałość o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny,
e) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów oraz ich zdolności i zainteresowań,
f) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów, jasność oceniania,
g) szanowanie godności osobistej uczniów,
h) udzielanie pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
i) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
j) Informują rodziców i uczniów o kryteriach oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych. Kryteria stanowią załącznik do statutu.

§30
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad klasą a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowa-nia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz po-między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji powyższych zadań:
a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i rodzicami różne formy życia zespołowego rozwijające jednostkę i integrujące zespół uczniowski,
c) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinie do dyspozycji wychowawcy,
d) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie oraz pedagogiem szkolnym uwzględniając z nim i koordynując ich działania wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,
e) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wy-chowawczych ich dzieci oraz udziela pomocy w ich działaniach wychowawczych,
f) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności a tak-że zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Początkujący nauczyciele - wychowawcy mają pomoc merytoryczną i metodyczną ze strony wła-ściwych placówek instytucji oświatowej.


Rozdział VI
Uczniowie szkoły

§31
1. Uczniowie są przyjmowani do szkoły po ukończeniu gimnazjum i złożeniu egzaminu gimnazjalnego obowiązującego w danym roku szkolnym. Szczegółowe zasady rekrutacji na dany rok szkolny ustala dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
2. Do szkoły mogą być przyjmowani kandydaci w wieku od 16 do 17 lat i mogą uczęszczać do szkoły nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia (nie dotyczy szkoły dla dorosłych).
3. Nad uczniami mieszkającymi na stancjach opiekę sprawują wychowawcy klas.

§32
Prawa i obowiązki ucznia określa się w oparciu o następujące zasady:
1. Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności,
d) korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
e) znajomości programu nauczania na dany rok szkolny,
f) redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
g) znajomości na bieżąco ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych,
h) bycia poinformowanym o aktualnie obowiązujących zasadach oceniania, klasyfikowania i pro-mowania,
i) wybierania i bycia wybieranym do władz samorządu uczniowskiego,
j) zwracania się do samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy, dyrektora szkoły i rady rodzi-ców we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy w różnych sytuacjach życiowych.
k) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
l) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły a także świa-topoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
m) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
n) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
o) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
p) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
q) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
r) zgłaszania organizacjom szkolnym uwag, wniosków i postulatów dotyczących wszystkich spraw uczniów oraz być poinformowanym o sposobie ich załatwienia.
2. Uczeń ma obowiązek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach i życiu szkoły,
b) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracow-ników szkoły,
c) ponosić odpowiedzialność za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój,
d) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
e) dbać o estetykę wyglądu zewnętrznego,
f) szanować chronić a w miarę możliwości pomnażać własną pracą oraz inicjatywami mienie szkolne - być oszczędnym i gospodarnym,
g) przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności oraz lekceważenia obowiązków ucznia,
h) przestrzegać ustaleń organów i władz szkolnych.
3. Wobec uczniów naruszających regulamin uczniowski stosowane są następujące kary:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły (obniżenie oceny z zachowania),
c) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów (j.w),
d) przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole,
e) przeniesienie do innej szkoły,
f) skreślenie z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego (Art. 39, ust. 2 Ustawy o Systemie Oświaty).
4. Uczeń zostaje skreślony w przypadku:
a) braku ważnej umowy podpisanej z zakładem pracy (uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej - młodociani pracownicy),
b) rażącego naruszenia regulaminu szkoły,
c) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności dłuższej niż 1 miesiąc, po uprzednim poinformowaniu opiekunów ucznia,
d) nie otrzymania promocji po raz drugi w tej samej klasie.
e) konfliktu z prawem.
Od decyzji Rady Pedagogicznej w przypadku skreślenia z listy uczniów przysługuje
uczniom prawo odwołania do organu prowadzącego szkołę w terminie 14 dni.
5. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia lub prawnych opiekunów o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
6. Regulamin samorządu uczniowskiego określa również nagrody i wyróżnienia, jakie mogą być sto-sowane dla wyróżniających się uczniów, oraz tryb ich przyznawania.
7. Uczeń może być karany jednym rodzajem kary i tylko jeden raz za dane przewinienie.
8. Termin od przewinienia do momentu udzielenia kary nie może być dłuższy niż 14 dni.
9. Rodzaj kary ustala Rada Pedagogiczna na swoim posiedzeniu.
10. Kary z pkt. 4b i 4c zachowują swoją moc przy ustaleniu oceny rocznej z zachowania.
11. Przy ustaleniu oceny z zachowania bierze się pod uwagę opinię o uczniu z praktyki i kursu.
12. Uczeń może być nagradzany za:
a) osiągnięcia w nauce,
b) zachowanie,
c) frekwencję,
d) osiągnięcia sportowe
e) udział w konkursach i olimpiadach.
f) pracę na rzecz szkoły (w SU itp.)


Rozdział VII
Postanowienia końcowe

§33
1. Zmiany w statucie mogą być dokonywane uchwałą Rady Pedagogicznej na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 oraz art. 52, ust. 2 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
2. Szkoła może posiadać imię, własny sztandar oraz ceremoniał.
Autor : 
Zredagował(a) : Piotr Masiak
Data wprowadzenia : 2004-08-12 15:17:25
Data ostatniej modyfikacji : 2004-08-12 15:17:25
Liczba wyświetleń : 2361

Redaktor  Data modyfikacji 
Piotr Masiak  23.10.2007 08:57pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 218133
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem