logo
Prawo lokalne » UCHWAŁY
Statut Szkoły Policealnej w Myszyńcu



Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w statucie jest mowa o:
• „szkole” bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć – Szkołę Policealną
w Myszyńcu
• „słuchaczach” należy przez to rozumieć wszystkie osoby odbywającą naukę w szkole.

§ 2
1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Policealna w Myszyńcu.
2. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.
3. Szkoła używa pieczęci urzędowych Zespołu Szkół Powiatowych.
4. Szkoła kształci w zawodzie –technik informatyk.
5. Tablica Szkoły Policealnej zawiera nazwę szkoły.
6. Siedzibą szkoły jest budynek Zespołu Szkół Powiatowych przy ulicy Dzieci Polskich 5
w Myszyńcu
7. Organem prowadzącym szkołę jest Samorząd Powiatu Ostrołęckiego.
8. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty Województwa Mazowieckiego poprzez Delegaturę w Ostrołęce.

§ 3
1. Prowadzenie dokumentacji szkolnej określają przepisy regulujące dokumentowanie pracy szkoły (instrukcja kancelaryjna i przepisy MENiS)

§ 4

1. Szkoła Policealna jest szkołą publiczną na podbudowie programowej liceum. Cykl kształcenia w szkole trwa dwa lata (rok dzieli się na dwa semestry)
2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizacje podstawy programowej kształcenia ogólnego są organizowane w oddziałach.
3. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły policealnej i po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego uzyskania tytułu – Technik Informatyk.


§ 5
Nauczyciele uczący w szkole powinni posiadać wykształcenie zgodne z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej.


Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 7
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności umożliwia:
a) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa o których mowa w §4, pkt.3,
b) świadome stosowanie się do różnego typu przepisów szkolnych i prawnych.
c) kształtowanie umiejętności planowania i organizowania nauki,
d) kształtowanie umiejętności współżycia w zespole,
e) korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
f) kształtowanie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, dyskutowania
i prezentowania własnych poglądów,
g) rozwijanie umiejętności samokontroli i samooceny,
h) kształtowanie umiejętności posługiwania się powszechnie stosowanymi urządzeniami technicznymi.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz z planów pracy szkoły stanowiących załączniki do statutu.


§ 8
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednemu z nauczycieli uczących w szkole zwanemu opiekunem oddziału.

§ 9
Opiekun oddziału jest powiernikiem spraw słuchaczy oraz mediatorem i negocjatorem
w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrzzespołowych oraz między słuchaczami
a pracownikami szkoły.


Rozdział III
Organy szkoły
§ 10
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły
2. Rada Pedagogiczna

§ 11
1. Dyrektor szkoły w szczególności:
a) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną szkoły oraz reprezentuje szkołę na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
d) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
e) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy szkoły,
f) Inspiruje i wspiera nauczycieli w spełnieniu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły,
g) przekazuje raport o jakości pracy szkoły Radzie Pedagogicznej,
h) opracowuje program rozwoju szkoły.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
4. Dyrektor szkoły przy wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,.

§ 12
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele i pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać również udział
z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane:
a) przed rozpoczęciem roku szkolnego w celu organizacji pracy szkoły,
b) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy po każdym semestrze,
c) po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
4. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, informację o działalności szkoły oraz wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) wnioski dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
c) propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
d) projekt planu finansowego szkoły.
7. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia Starostę Ostrołęckiego, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja Starosty Ostrołęckiego jest ostateczna.
8. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do Starosty Ostrołęckiego o odwołanie z funkcji dyrektora
9. Radę Pedagogiczną zwołuje dyrektor powiadamiając członków rady o posiedzeniu na
3 dni przed jej terminem.
10. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej zwołuje dyrektor na wniosek 30% członków rady i wyznacza termin posiedzenia z 1-dniowym wyprzedzeniem informując
o tym członków Rady.
11. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
12. Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 13
1. Słuchacze szkoły policealnej mogą płacić dobrowolne składki na rzecz szkoły.

§ 14
1. Dyrektor szkoły koordynuje działalność organów szkoły gwarantując każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Informacje dla Rady Pedagogicznej i słuchaczy dyrektor wydaje w formie zarządzeń wewnętrznych, ogłoszeń w gablotach do tego celu przeznaczonych oraz na zebraniach
szkolnych.
Rozdział IV
Organizacja szkoły

§ 15
1. Szczegółową organizację nauczania, i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły policealnej opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie arkusza organizacyjnego szkoły policealnej dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć dla słuchaczy (konsultacji zbiorowych) określający organizację zajęć edukacyjnych.

§ 16
1. Podstawową formą pracy szkoły są konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywające się we wszystkich semestrach podczas dwudniowych zjazdów (soboty i niedziele), w ilości zapewniającej realizację ramowych planów nauczania.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym przeciętna liczba słuchaczy winna wynosić od 20-30.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liczba słuchaczy
w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2.
4. Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia.
5. Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przed egzaminacyjną.
6. Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy rozpoczynają się o godzinie 800, jedna trwa 45 min.
7. Warunkiem klasyfikacji i promocji słuchaczy są egzaminy semestralne.
8. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, lub nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych oraz uzyskał
z wymaganych prac kontrolnych oceny pozytywne. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej jest obowiązany wykonać w terminie określonym przez nauczyciela drugą pracę kontrolną.
9. Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.
10. Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą oraz był aktywny na zajęciach.
11. Słuchacz w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w części pisemnej tego egzaminu jest dopuszczony do egzaminu ustnego.
12. Słuchacz zdaje egzamin semestralny w przypadku uzyskania łącznie z części pisemnej i ustnej (z języka polskiego i obcego) oceny pozytywnej. W przypadku pozostałych przedmiotów, oceny pozytywnej w części ustnej.
13. Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej uzyskał ocenę niedostateczną
z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzaminu poprawkowy.
14. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzone po każdym semestrze. Przeprowadzają je nauczyciele prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 15 września.
15. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie.
16. Oceny egzaminacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący – 6,
b) stopień bardzo dobry – 5,
c) stopień dobry – 4,
d) stopień dostateczny – 3
e) stopień dopuszczający – 2,
f) stopień niedostateczny – 1.

§ 17

Szkoła do realizacji celów statutowych posiada:
a) 14 klasopracowni.
b) szatnię.

Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 18
1. W szkole są zatrudnieni nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkół określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
4. Szczególne zadania nauczycieli to:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo słuchaczy,
b) odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
c) znajomość i rytmiczna realizacja obowiązującego aktualnie programu nauczania
d) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
e) bezstronność i obiektywizm w ocenie i sprawiedliwe traktowanie wszystkich słuchaczy,
f) szanowanie godności osobistej słuchaczy,
g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

Rozdział VI
Słuchacze szkoły
§ 19
1. Słuchacze są przyjmowani do szkoły po ukończeniu liceum. Szczegółowe zasady rekrutacji na dany rok szkolny ustala dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 20
Prawa i obowiązki słuchacza określa się w oparciu o następujące zasady:
1. Słuchacz ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności,
d) znajomości programu nauczania na dany rok szkolny,
e) bycia poinformowanym o aktualnie obowiązujących zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania,
f) zwracania się do opiekuna oddziału, dyrektora szkoły we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy.
g) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym,
h) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły
a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
i) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.
j) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych.
2. Słuchacz ma obowiązek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych,
b) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły,
c) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
d) przestrzegać ustaleń organów i władz szkolnych.
3. Słuchacz zostaje skreślony z listy w przypadku:
a) rażącego naruszenia regulaminu szkoły,
b) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności dłuższej niż 1 miesiąc.
c) nie zdania egzaminu poprawkowego,
d) konfliktu z prawem.
Od decyzji Rady Pedagogicznej w przypadku skreślenia z listy uczniów przysługuje
słuchaczom prawo odwołania do organu prowadzącego szkołę w terminie 14 dni.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 21
1. Zmiany w statucie mogą być dokonywane uchwałą Rady Pedagogicznej na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 oraz art. 52, ust. 2 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Autor : 
Zredagował(a) : Piotr Masiak
Data wprowadzenia : 2004-08-12 15:12:40
Data ostatniej modyfikacji : 2004-08-12 15:12:40
Liczba wyświetleń : 1775



licznik odwiedzin: 215991
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem