Rozdzia艂 I
Postanowienia og贸lne
搂 1
1. Ilekro膰 w statucie jest mowa o:
• „szkole” bez bli偶szego okre艣lenia, nale偶y przez to rozumie膰 – Szko艂臋 Policealn膮
w Myszy艅cu
• „s艂uchaczach” nale偶y przez to rozumie膰 wszystkie osoby odbywaj膮c膮 nauk臋 w szkole.
搂 2
1. Szko艂a nosi nazw臋 Szko艂a Policealna w Myszy艅cu.
2. Nazwa szko艂y jest u偶ywana w pe艂nym brzmieniu.
3. Szko艂a u偶ywa piecz臋ci urz臋dowych Zespo艂u Szk贸艂 Powiatowych.
4. Szko艂a kszta艂ci w zawodzie –technik informatyk.
5. Tablica Szko艂y Policealnej zawiera nazw臋 szko艂y.
6. Siedzib膮 szko艂y jest budynek Zespo艂u Szk贸艂 Powiatowych przy ulicy Dzieci Polskich 5
w Myszy艅cu
7. Organem prowadz膮cym szko艂臋 jest Samorz膮d Powiatu Ostro艂臋ckiego.
8. Nadz贸r pedagogiczny nad szko艂膮 sprawuje Kurator O艣wiaty Wojew贸dztwa Mazowieckiego poprzez Delegatur臋 w Ostro艂臋ce.
搂 3
1. Prowadzenie dokumentacji szkolnej okre艣laj膮 przepisy reguluj膮ce dokumentowanie pracy szko艂y (instrukcja kancelaryjna i przepisy MENiS)
搂 4
1. Szko艂a Policealna jest szko艂膮 publiczn膮 na podbudowie programowej liceum. Cykl kszta艂cenia w szkole trwa dwa lata (rok dzieli si臋 na dwa semestry)
2. Zaj臋cia edukacyjne w ramach kszta艂cenia og贸lnego, stanowi膮ce realizacje podstawy programowej kszta艂cenia og贸lnego s膮 organizowane w oddzia艂ach.
3. Szko艂a umo偶liwia zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci niezb臋dnych do uzyskania 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y policealnej i po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego uzyskania tytu艂u – Technik Informatyk.
搂 5
Nauczyciele ucz膮cy w szkole powinni posiada膰 wykszta艂cenie zgodne z wytycznymi Ministra Edukacji Narodowej.
Rozdzia艂 II
Cele i zadania szko艂y
搂 7
1. Szko艂a realizuje cele i zadania okre艣lone w ustawie o systemie o艣wiaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczeg贸lno艣ci umo偶liwia:
a) zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci niezb臋dnych do uzyskania 艣wiadectwa o kt贸rych mowa w 搂4, pkt.3,
b) 艣wiadome stosowanie si臋 do r贸偶nego typu przepis贸w szkolnych i prawnych.
c) kszta艂towanie umiej臋tno艣ci planowania i organizowania nauki,
d) kszta艂towanie umiej臋tno艣ci wsp贸艂偶ycia w zespole,
e) korzystanie z r贸偶nych 藕r贸de艂 wiedzy,
f) kszta艂towanie umiej臋tno艣ci formu艂owania i rozwi膮zywania problem贸w, dyskutowania
i prezentowania w艂asnych pogl膮d贸w,
g) rozwijanie umiej臋tno艣ci samokontroli i samooceny,
h) kszta艂towanie umiej臋tno艣ci pos艂ugiwania si臋 powszechnie stosowanymi urz膮dzeniami technicznymi.
Szko艂a realizuje cele i zadania wynikaj膮ce z przepis贸w prawa oraz z plan贸w pracy szko艂y stanowi膮cych za艂膮czniki do statutu.
搂 8
Dyrektor szko艂y powierza ka偶dy oddzia艂 szczeg贸lnej opiece jednemu z nauczycieli ucz膮cych w szkole zwanemu opiekunem oddzia艂u.
搂 9
Opiekun oddzia艂u jest powiernikiem spraw s艂uchaczy oraz mediatorem i negocjatorem
w rozstrzyganiu kwestii spornych wewn膮trzzespo艂owych oraz mi臋dzy s艂uchaczami
a pracownikami szko艂y.
Rozdzia艂 III
Organy szko艂y
搂 10
Organami szko艂y s膮:
1. Dyrektor szko艂y
2. Rada Pedagogiczna
搂 11
1. Dyrektor szko艂y w szczeg贸lno艣ci:
a) Kieruje bie偶膮c膮 dzia艂alno艣ci膮 dydaktyczn膮 szko艂y oraz reprezentuje szko艂臋 na zewn膮trz,
b) sprawuje nadz贸r pedagogiczny,
c) realizuje uchwa艂y Rady Pedagogicznej podj臋te w ramach jej kompetencji,
d) dysponuje 艣rodkami okre艣lonymi w planie finansowym szko艂y i ponosi odpowiedzialno艣膰 za ich prawid艂owe wykorzystanie, a tak偶e mo偶e organizowa膰 administracyjn膮, finansow膮 i gospodarcz膮 obs艂ug臋 szko艂y.
e) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jako艣ci pracy szko艂y,
f) Inspiruje i wspiera nauczycieli w spe艂nieniu przez nich wymaga艅 w zakresie jako艣ci pracy szko艂y,
g) przekazuje raport o jako艣ci pracy szko艂y Radzie Pedagogicznej,
h) opracowuje program rozwoju szko艂y.
2. Dyrektor jest kierownikiem zak艂adu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i pracownik贸w nie b臋d膮cych nauczycielami.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracownik贸w szko艂y,
b) przyznawania nagr贸d oraz wymierzania kar porz膮dkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szko艂y,
c) wyst臋powania z wnioskami, po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznacze艅, nagr贸d i innych wyr贸偶nie艅 dla nauczycieli oraz pozosta艂ych pracownik贸w szko艂y.
4. Dyrektor szko艂y przy wykonaniu swoich zada艅 wsp贸艂pracuje z Rad膮 Pedagogiczn膮,.
搂 12
1. W sk艂ad Rady Pedagogicznej wchodz膮 wszyscy nauczyciele i pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mog膮 bra膰 r贸wnie偶 udzia艂
z g艂osem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodnicz膮cego za zgod膮 lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Przewodnicz膮cym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szko艂y.
3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej s膮 organizowane:
a) przed rozpocz臋ciem roku szkolnego w celu organizacji pracy szko艂y,
b) w zwi膮zku z zatwierdzeniem wynik贸w klasyfikowania i promowania s艂uchaczy po ka偶dym semestrze,
c) po zako艅czeniu rocznych zaj臋膰 szkolnych oraz w miar臋 bie偶膮cych potrzeb.
4. Dyrektor szko艂y przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej ni偶 dwa razy w roku szkolnym, informacj臋 o dzia艂alno艣ci szko艂y oraz wnioski wynikaj膮ce ze sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej nale偶y:
a) zatwierdzanie plan贸w pracy szko艂y,
b) zatwierdzanie wynik贸w klasyfikacji i promocji s艂uchaczy,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizacj臋 pracy szko艂y w tym tygodniowy rozk艂ad zaj臋膰,
b) wnioski dyrektora szko艂y w sprawie przydzia艂u nauczycielom odznacze艅, nagr贸d
i innych wyr贸偶nie艅,
c) propozycje dyrektora szko艂y w sprawie przydzia艂u nauczycielom sta艂ych prac i zaj臋膰
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo p艂atnych zaj臋膰 dydaktycznych,
d) projekt planu finansowego szko艂y.
7. Dyrektor szko艂y wstrzymuje wykonanie uchwa艂 Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwa艂y dyrektor niezw艂ocznie zawiadamia Starost臋 Ostro艂臋ckiego, kt贸ry uchyla uchwa艂臋 w razie stwierdzenia jej niezgodno艣ci z przepisami prawa. Decyzja Starosty Ostro艂臋ckiego jest ostateczna.
8. Rada Pedagogiczna mo偶e wyst臋powa膰 z wnioskiem do Starosty Ostro艂臋ckiego o odwo艂anie z funkcji dyrektora
9. Rad臋 Pedagogiczn膮 zwo艂uje dyrektor powiadamiaj膮c cz艂onk贸w rady o posiedzeniu na
3 dni przed jej terminem.
10. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej zwo艂uje dyrektor na wniosek 30% cz艂onk贸w rady i wyznacza termin posiedzenia z 1-dniowym wyprzedzeniem informuj膮c
o tym cz艂onk贸w Rady.
11. Uchwa艂y Rady Pedagogicznej s膮 podejmowane zwyk艂膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w w obecno艣ci co najmniej po艂owy jej cz艂onk贸w. Zebrania Rady Pedagogicznej s膮 protoko艂owane.
12. Nauczyciele zobowi膮zani s膮 do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, kt贸re mog膮 narusza膰 dobro osobiste s艂uchaczy, a tak偶e nauczycieli i innych pracownik贸w szko艂y.
搂 13
1. S艂uchacze szko艂y policealnej mog膮 p艂aci膰 dobrowolne sk艂adki na rzecz szko艂y.
搂 14
1. Dyrektor szko艂y koordynuje dzia艂alno艣膰 organ贸w szko艂y gwarantuj膮c ka偶demu z nich mo偶liwo艣膰 swobodnego dzia艂ania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Informacje dla Rady Pedagogicznej i s艂uchaczy dyrektor wydaje w formie zarz膮dze艅 wewn臋trznych, og艂osze艅 w gablotach do tego celu przeznaczonych oraz na zebraniach
szkolnych.
Rozdzia艂 IV
Organizacja szko艂y
搂 15
1. Szczeg贸艂ow膮 organizacj臋 nauczania, i opieki w danym roku szkolnym okre艣la arkusz organizacyjny szko艂y policealnej opracowany przez dyrektora, z uwzgl臋dnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia ka偶dego roku. Arkusz organizacyjny szko艂y zatwierdza organ prowadz膮cy do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza si臋 w szczeg贸lno艣ci: liczb臋 pracownik贸w szko艂y, w tym pracownik贸w zajmuj膮cych stanowiska kierownicze, liczb臋 godzin zaj臋膰 edukacyjnych finansowanych ze 艣rodk贸w przydzielonych przez organ prowadz膮cy oraz liczb臋 godzin zaj臋膰 prowadzonych przez poszczeg贸lnych nauczycieli.
3. Na podstawie arkusza organizacyjnego szko艂y policealnej dyrektor szko艂y, z uwzgl臋dnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozk艂ad zaj臋膰 dla s艂uchaczy (konsultacji zbiorowych) okre艣laj膮cy organizacj臋 zaj臋膰 edukacyjnych.
搂 16
1. Podstawow膮 form膮 pracy szko艂y s膮 konsultacje zbiorowe dla s艂uchaczy odbywaj膮ce si臋 we wszystkich semestrach podczas dwudniowych zjazd贸w (soboty i niedziele), w ilo艣ci zapewniaj膮cej realizacj臋 ramowych plan贸w nauczania.
2. Podstawow膮 jednostk膮 organizacyjn膮 szko艂y jest oddzia艂, w kt贸rym przeci臋tna liczba s艂uchaczy winna wynosi膰 od 20-30.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgod膮 organu prowadz膮cego liczba s艂uchaczy
w oddziale mo偶e by膰 ni偶sza od liczby okre艣lonej w ust. 2.
4. Dopuszcza si臋 mo偶liwo艣膰 organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% og贸lnej liczby godzin zaj臋膰 w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia.
5. Organizuje si臋 dwie konferencje instrukta偶owe w czasie jednego semestru: pierwsz膮 – wprowadzaj膮c膮 do pracy w semestrze i drug膮 – przed egzaminacyjn膮.
6. Konsultacje zbiorowe dla s艂uchaczy rozpoczynaj膮 si臋 o godzinie 800, jedna trwa 45 min.
7. Warunkiem klasyfikacji i promocji s艂uchaczy s膮 egzaminy semestralne.
8. Do egzaminu semestralnego dopuszcza si臋 s艂uchacza, kt贸ry ucz臋szcza艂 na obowi膮zkowe konsultacje, lub nie ucz臋szcza艂 z przyczyn usprawiedliwionych oraz uzyska艂
z wymaganych prac kontrolnych oceny pozytywne. W przypadku, gdy s艂uchacz otrzyma艂 ocen臋 negatywn膮 z pracy kontrolnej jest obowi膮zany wykona膰 w terminie okre艣lonym przez nauczyciela drug膮 prac臋 kontroln膮.
9. Egzamin semestralny z j臋zyka polskiego, j臋zyka obcego i matematyki sk艂ada si臋 z cz臋艣ci pisemnej i ustnej. Z pozosta艂ych zaj臋膰 edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje si臋 ustnie.
10. S艂uchacz mo偶e by膰 zwolniony z cz臋艣ci ustnej egzaminu semestralnego, je偶eli z cz臋艣ci pisemnej tego egzaminu otrzyma艂 ocen臋 klasyfikacyjn膮 co najmniej bardzo dobr膮 oraz by艂 aktywny na zaj臋ciach.
11. S艂uchacz w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w cz臋艣ci pisemnej tego egzaminu jest dopuszczony do egzaminu ustnego.
12. S艂uchacz zdaje egzamin semestralny w przypadku uzyskania 艂膮cznie z cz臋艣ci pisemnej i ustnej (z j臋zyka polskiego i obcego) oceny pozytywnej. W przypadku pozosta艂ych przedmiot贸w, oceny pozytywnej w cz臋艣ci ustnej.
13. S艂uchacz, kt贸ry w wyniku klasyfikacji semestralnej uzyska艂 ocen臋 niedostateczn膮
z jednych zaj臋膰 edukacyjnych, mo偶e zdawa膰 egzaminu poprawkowy.
14. Egzaminy poprawkowe mog膮 by膰 przeprowadzone po ka偶dym semestrze. Przeprowadzaj膮 je nauczyciele prowadz膮cy dane zaj臋cia edukacyjne po zako艅czeniu semestru jesiennego w terminie do ko艅ca lutego lub po zako艅czeniu semestru wiosennego w terminie do 15 wrze艣nia.
15. Egzamin poprawkowy z j臋zyka polskiego, j臋zyka obcego i matematyki sk艂ada si臋 z cz臋艣ci pisemnej i ustnej. Z pozosta艂ych zaj臋膰 edukacyjnych egzamin zdaje si臋 ustnie.
16. Oceny egzaminacyjne ustala si臋 w stopniach wed艂ug nast臋puj膮cej skali:
a) stopie艅 celuj膮cy – 6,
b) stopie艅 bardzo dobry – 5,
c) stopie艅 dobry – 4,
d) stopie艅 dostateczny – 3
e) stopie艅 dopuszczaj膮cy – 2,
f) stopie艅 niedostateczny – 1.
搂 17
Szko艂a do realizacji cel贸w statutowych posiada:
a) 14 klasopracowni.
b) szatni臋.
Rozdzia艂 V
Nauczyciele i inni pracownicy szko艂y
搂 18
1. W szkole s膮 zatrudnieni nauczyciele, pracownicy administracji i obs艂ugi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracownik贸w szk贸艂 okre艣laj膮 odr臋bne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi prac臋 dydaktyczn膮 i opieku艅cz膮 oraz jest odpowiedzialny za jako艣膰 i wyniki tej pracy.
4. Szczeg贸lne zadania nauczycieli to:
a) odpowiedzialno艣膰 za 偶ycie, zdrowie i bezpiecze艅stwo s艂uchaczy,
b) odpowiedzialno艣膰 za prawid艂owy przebieg procesu dydaktycznego,
c) znajomo艣膰 i rytmiczna realizacja obowi膮zuj膮cego aktualnie programu nauczania
d) dba艂o艣膰 o pomoce dydaktyczne i sprz臋t szkolny,
e) bezstronno艣膰 i obiektywizm w ocenie i sprawiedliwe traktowanie wszystkich s艂uchaczy,
f) szanowanie godno艣ci osobistej s艂uchaczy,
g) doskonalenie umiej臋tno艣ci dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
Rozdzia艂 VI
S艂uchacze szko艂y
搂 19
1. S艂uchacze s膮 przyjmowani do szko艂y po uko艅czeniu liceum. Szczeg贸艂owe zasady rekrutacji na dany rok szkolny ustala dyrektor w porozumieniu z Rad膮 Pedagogiczn膮.
搂 20
Prawa i obowi膮zki s艂uchacza okre艣la si臋 w oparciu o nast臋puj膮ce zasady:
1. S艂uchacz ma prawo do:
a) w艂a艣ciwie zorganizowanego procesu kszta艂cenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umys艂owej,
b) warunk贸w pobytu w szkole zapewniaj膮cych bezpiecze艅stwo,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej b膮d藕 psychicznej oraz poszanowania jego godno艣ci,
d) znajomo艣ci programu nauczania na dany rok szkolny,
e) bycia poinformowanym o aktualnie obowi膮zuj膮cych zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania,
f) zwracania si臋 do opiekuna oddzia艂u, dyrektora szko艂y we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy.
g) 偶yczliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym,
h) swobody wyra偶ania my艣li i przekona艅 w szczeg贸lno艣ci dotycz膮cych 偶ycia szko艂y
a tak偶e 艣wiatopogl膮dowych i religijnych, je偶eli nie narusza tym dobra innych os贸b,
i) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.
j) korzystania z pomieszcze艅 szkolnych, sprz臋tu, 艣rodk贸w dydaktycznych.
2. S艂uchacz ma obowi膮zek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczy膰 w zaj臋ciach edukacyjnych,
b) przestrzega膰 zasad kultury wsp贸艂偶ycia w odniesieniu do koleg贸w, nauczycieli
i innych pracownik贸w szko艂y,
c) dba膰 o wsp贸lne dobro, 艂ad i porz膮dek w szkole,
d) przestrzega膰 ustale艅 organ贸w i w艂adz szkolnych.
3. S艂uchacz zostaje skre艣lony z listy w przypadku:
a) ra偶膮cego naruszenia regulaminu szko艂y,
b) nieusprawiedliwionej ci膮g艂ej nieobecno艣ci d艂u偶szej ni偶 1 miesi膮c.
c) nie zdania egzaminu poprawkowego,
d) konfliktu z prawem.
Od decyzji Rady Pedagogicznej w przypadku skre艣lenia z listy uczni贸w przys艂uguje
s艂uchaczom prawo odwo艂ania do organu prowadz膮cego szko艂臋 w terminie 14 dni.
Rozdzia艂 VII
Postanowienia ko艅cowe
搂 21
1. Zmiany w statucie mog膮 by膰 dokonywane uchwa艂膮 Rady Pedagogicznej na zasadach okre艣lonych w art. 42 ust. 1 oraz art. 52, ust. 2 Ustawy z dnia 7 wrze艣nia 1991r. o systemie o艣wiaty. |